5 Bulguya Çok Dikkat Edin Siz De Çölyak Hastası Olabilirsiniz

Pizza, makarna, pasta, kurabiye ve kızarmış tavuk… Gerçeğinde hepsinin ortak bir noktası var. Bunlar yalnızca lezzetli değiller ve aynı zamanda glüten içeriyorlar.

Günümüzde organik besinler haricinde glüten kapsamayan gıdalar da revaçta.

Bazıları glüten hassasiyeti olduğundan kimileri de daha sıhhatli beslenmek için glüten kapsamayan besinleri seçim ediyorlar.

Hassasiyeti olanlar glütenli yiyecekler harcamaları halinde bir rahatsızlık seziyorlar. İnsanların sıhhatini ve ruh halini bozabiliyor.

Ancak glüten hassasiyetini, çölyak hastalığı ile karıştırmamak gerekiyor. Aralarında ince bir çizgi var.

Çölyak hastalığı nedir?

Birleşik Devletler Milli Tıp Kütüphanesi, çölyak hastalığını glüten tüketimi neticesinde ince bağırsağa hasar veren bir asap hastalığı olarak tanımlıyor.

Çölyak hastalığı zaman içinde ince bağırsağı deforme edip yiyeceklerin emilmesini engelleyebiliyor.

Glüten duyarlılığı ile çölyak hastalığı arasındaki fark

Çölyak hastalığı ve glüten duyarlılığının bir hayli ortak bulgusu var.

Temel değişiklikleri ise çölyak hastalığı genetik bir hastalıkken glüten duyarlılığının genetik olmaması.

Çölyak, glüten duyarlılığından çok daha ciddi.

Nelerde glüten var?

İnsanlar, karbonhidrat kapsayan tam besinlerde glüten olduğuna dair yanlış bir kanıya sahipler.

Birleşik Devletler Milli Tıp Kütüphanesi’nin belirttiğine göre glüten buğday, arpa ve çavdarda bulunan bir proteinmiş. Ayrıca hap, vitamin dayanakları, dudak merhemi ve hatta mektuplardaki yapıştırıcılarda dahi glütene tesadüfmek mümkünmüş.

İşte çölyak hastalığının bulguları:

1- İstifrağ ve ishal

Çölyak hastalığının bulguları şahıstan şahsa değişmekte. Hatta erişkinler ve çocuklar değişik bulgular gösterebilmekte.

Erişkinlerde ve çocuklarda en öğrenilen bulguları ise istifrağ ve ishal.

2- Kabarıklık ve karın sızısı

Çocuklar ve erişkinlerde görülen bir başka ortak bulgu da midede kabarıklık ve şiddetli karın sızısı.

İki yaşının altındaki çocuklarda midenin anormal derecede şiştiği de görülüyor.

İshalin aksine kabız görülme ihtimali de yüksek.

3- Kilo kaybı

Besin emilimi sıhhatli biçimde asıllaşamadığından çölyak hastaları süratli kilo verebiliyorlar.

Bebeklerde ve iki yaşının altındaki çocuklarda bulgu fiziksel olarak büyüyememe ile değişiyor. İki yaşın üstündeki çocuklarda ise kısa boyluluğa ve ergenliğin gecikmesine neden olabiliyor.

4- Eklem sızısı, kemik erimesi ve kemik yumuşaması

Çölyak hastalığının erişkinlerdeki en sık tesadüfülen bulgularından biri de eklem sızısı.

Mayo Clinic’deri aktarılanlara göre de yaşı azıcık daha fazla olan şahıslarda kemik erimesi ve yumuşaması görülebiliyormuş.

5- Ten irini

Çölyak hastalarının hemen hepsinde ten irini görülüyor.

Vücudun hemen her yerinde kabartılar oluşuyor ve kaşınma isteği yaratıyor.

Tedavisi

Çölyak hastalığından kurtulmanın veya bulgularını eksiltmenin tek bir yolu var.

Hayatınız süresince glüten kapsamayan besinler harcamanız gerekiyor.

Çölyak hastası olduğunuzu veya glüten duyarlılığınız olduğunu düşünüyorsanız hemen hekiminize müracaat etin. Unutmayın ki en sıhhatli teşhisi onlar koyacaktır.

Yukarıdaki bulgulara sahip dostlarınızla yazıyı paylaşmayı unutmayın.