Akciğer hastalıklarına uzaktan teşhis

Trakya Üniversitesi’nde geliştirilen yazılım sayesinde akciğer hastalıkları, cep telefonu ve mikrofon takviyesiyle alınan sesle uzaktan teşhis edilebilecek

Trakya Üniversitesi’nde TÜ geliştirilen yazılım sayesinde akciğer hastalıkları cep telefonu ve mikrofon takviyesiyle alınan sesle uzaktan teşhis edilebilecek.

TÜ Mühendislik Fakültesi Elektrik ve Elektronik Mühendisliği Kısmı Telekomünikasyon Ana Bilim Dalı Öğretim Vazifelisi Dr. Sezer Ulukaya, hazırladığı projeyle International Federation for Medical and Biological Engineering IFMBE tarafından desteklenen ve dünya genelinde 18 ekibin katıldığı “Bilgisayarlı Solunum Sesi Harekâta” bilimsel müsabakasında birinci oldu

Çalışmasının tıp dünyasında yaygınlaşmasını amaçlayan Ulukaya, Türkiye’de yetişmiş genç bilim insanlarının da dünya çapında galibiyetli çalışmalar ortaya koyabildiğini söyledi.

Uzun müddettir hekimlere ve hastalara takviyeci olabilecek sistem üzerinde çalıştığını belirten Ulukaya, “Hekimlerin kullandığı bayağı stetoskopların belirli frekansların üzerinde sesi bastırma özelliği var. Fakat bizim elektronik olarak elde ettiğimiz iyi örneklenmiş solunum sesleri ile hastalıklara ait anomalilerin yerlerini tespit edebiliyoruz. Bu tespit ettiğimiz yerleri de makine bilme algoritması ile hastalıkların sınıflandırılması ve teşhisi emeliyle hekimlere takviyeci bir sistem olarak dizayn ettik.” diye konuştu.

Ulukaya, yazılımın makinelerde kullanılmasıyla hekim ve hastalara büyük basitlikler sağlayacağını dile getirerek, şu bilgileri verdi:

İlçede ya da şehir merkezine uzak yerlerde yaşayan yurttaşımız, cep telefonuna bağlı çok gelişmiş olmayan bir mikrofonla kaydolacağı solunum sesini sıhhat merkezine iletebilecek. Bu önerilen algoritmalar çalıştığında, solunum sesi bilgileri kullanılarak, alakalı hastanın hastalığının derecesi veya hastalanıp olmadığı, akciğerin hangi bölgesinin hangi hastalığa maruz kaldığı hem hekime hem de hastaya raporlanabilecek. Biz bu çalışmanın ön adımlarını atmış olduk. Türkiye’de ve dünyada uslu stetoskoplar üzerinde çalışmalar yapılıyor fakat özellikleri yalnızca sesi kaydolup bu sesi flaş bellek ile bilgisayarlara aktarabilmekten öteye gitmiyor. Bizim önerdiğimiz algoritma stetoskopları da uslu hale getirebilecek bir algoritmadır.