Alzheimer’ı 20 yıl evvelden öğrenmek muhtemel

Nöroloji Uzmanı Prof. Dr. Demet Özbabalık Adapınar, çağın en korkulan hastalıklarından birisi olan Alzheimer’ı 20 yıl evvelden öğrenmenin muhtemel olduğunu belirtti.

Hayat zamanının uzamasıyla daha sık karşılaşılan ve bir beyin hastalığı olan Alzheimer, ulus arasında herkeste zaman zaman görülebilen kolay unutkanlıkla karıştırılabiliyor. Çağın en korkutucu hastalıklarından olan, yavaş başlayıp zamanla kötü hale gelen Alzheimer’ın erken tanısının ehemmiyetine değinen Eskişehir Alzheimer Derneği Başkanı ve Acıbadem Eskişehir Sağlık Kurumu Nöroloji Uzmanı Prof. Dr. Demet Özbabalık Adapınar, hastalığın beynin hafıza, düşünce ve konuşmadan mesul bölgelerini etkilediğine değindi.

21 Eylül’şöhret 1994 senesinden bu yana cemiyet farkındalığını artırma günü olarak tanımlandığını ifade eden Nöroloji Uzmanı Prof. Dr. Adapınar, “Yaşlı populasyonunun neredeyse kendi alanında en çok görülen hastalıklarından birisi. Uzun hayatın da bir değeri gibi duruyor. Özellikle 60-65 yaşın üzerinde cemiyette sıhhatli ihtiyarlamaya çalışan fertler artık Alzheimer ile alakalı bir fobi ve evham dinlemeye başladı. Beyni etkileyen, uzun süreli, perişan edici, çok da kesin bir rehabilitasyonu olmayan bir hastalık. Ne yapıyor beyinde?

Özellikle hücreler arasında ve hücrenin içinde bir ekip farklılıklar yaparak o bölgeyle alakalı işlev kaybına yol açıyor. Bunlar daha çok hafıza bölgeleri, başka bir deyişle andırma bölgeleri. Hastalığın en ehemmiyetli bulgusu unutkanlık. Unutkanlık hastalığın ilk yarıyıllarında kısa unutkanlık halinde başka bir deyişle azıcık evvel ya da akşam yaptığını unutmak, bununla alakalı bilgi verememek biçiminde başlıyor. Ama daha sonraki yarıyıllarda unutkanlıkla alakalı gidişat azıcık daha zahmetli oluyor. Hasta artık geriye dönük yaşamıyla alakalı çok büyük meçhullük ve bilgisizlikle yaşamaya başlıyor. İkinci en ehemmiyetli belirti de artık sıradan yapılan bir hayli harekâtı yapamıyor. Başka Bir Deyişle günlük hayat etkinliğiyle alakalı bir bozukluğu var. Hepimizin çok basit olduğunu düşündüğümüz bazı gidişatlar; kapıyı açmak, ev süpürmek, çekiçle çiviyi çakmak, müzik söylemek, çay içmek ya da tuvalete gitmek bunların hepsi birer bilinmez gidişat halini taşıyor” dedi.

20 SENE EVVELDEN TESPİT EDİLEBİLİYOR

Bunamaya yol açan Alzheimer hastalığında erken teşhisin ehemmiyetli olduğunu aktaran Acıbadem Eskişehir Sağlık Kurumu Nöroloji Uzmanı Prof. Dr. Demet Özbabalık Adapınar, şunları dile getirdi:
“Bugün yeni bir sınıflama var Alzheimer ile alakalı. Başka Bir Deyişle biz her ne kadar 65 yaşın üzerindeki bir hastalık olarak bahsetsek de şunu öğreniyoruz ki beyinde bu hastalığı yapan her ne ise tüm belirtiler 20 yıl evvelinden başlıyor. Artık elimizde bu hastalıkla alakalı ispatlarımız, başka bir deyişle 20 sene evvelinde de tanıyla alakalı bilgilerimiz, belirtilerimiz var.

Bireylerin beyin omurilik akışkanlarını, bel akışkanlarını test ederek o belirtileri öğreniyoruz. Başka Bir Deyişle şahsın daha sonra Alzheimer hastalığına tutulup tutulmayacağı hakkında fikir yürütebiliyoruz. Rehabilitasyonu olmayan bir hastalığı bu kadar erken öğrenmek ne işimize verim? Aileyi bilgilendirmeye verim. Ailedeki öbür fertleri hastalıkla alakalı hazır hale getirmek. Böyle bir hastalıkla mağdur olmuş, ailelerinde Alzheimer hastası olan, en azından kuşkuları olan bireylerin bununla alakalı alakalı müesseselere, bu mevzuyla uğraşan bireylere müracaat eterek erken tanı için kesinlikle bilgi almaları onlar için iyi bir gelecek taahhüt eder.”

İHA