Ateş düşürücüler hastalık müddetini kısaltır mı?

Bütün tersine ateş düşürücüler hastalık müddetini uzatabilir. Mesela bir araştırmada ateş düşürücü alan gripli hastalarda hastalık 8.8 gün sürerken, ateş düşürücü almayanlarda bu vakit 5.3 gün olarak bulunmuş.

Başka bir araştırmada Ateş düşürücülerin suçiçeğinin müddetini artırdığı görülmüştür.

Ne zaman hekimi aramalı?
Yenidoğan bebekler: hasta görünsünler görünmesinler şayet ateşleri >38.5C ise. Hekime götürene kadar emzirmeye devam edilmesi gerekiyor.

1-3 ay arasındaki çocuklar: >38.5oC ise ve hasta görünüyorsa.
3ay-3yaş: 1-3 ay arasındaki çocuklar: >39oC ise ve hasta görünüyorsa.
>40oC’üzerinde ise her yaş ve her durumda.

Hasta yukarıyadaki dört kategoriye de girmiyorlarsa yalnızca akışkan alımı artırılır ve çocuk istirahat ettirilir. Zati çocuk da oynamak istemez.

Ateşle birlikte çocuğunuzda susturulamayan devamlı ağlama, devamlı uyuklama hali, şuur fluluğu ve sayıklama, ateşle birlikte bedende kızarıklık belirtileri varsa,

Ateş 3 günden daha uzun sürmüşse,

Ateşle birlikte soluk darlığı, kulak sızısı, boğaz sızısı, ense sertliği, sık idrara çıkma, idrar renginde farklılık, karın sızısı, kusma, ishal, eklemlerde kızarıklık, sızı ve şişme mevcut ise, çocuğunuzu kesinlikle hekime götürmelisiniz.

Beden sıcaklığı ağızdan, koltuk altından, makattan, kulaktan ve ciltten ölçülebilir.

Makattan Rektal Ölçüm: En az 3 dk vakit ile makat içinde kalması sağlanır. Olağan rektal beden sıcaklığı 36.6-38oC arasında değişir. Makatta dışkının bulunması rektal ölçümü etkileyebilir. Ölçüm sırasında bebeğin kalçası iyi statiklenmez ise yaralanmalara yol açabilmektedir. Son zamanlarda rektal ölçüm çocuklarda da özel gidişatlar dışında önerilmemeye başlandı.

Koltuk Altı ölçüm Aksiller: Burada en az 3 dakika kalmalıdır. Koltuk altı ölçümde olağan kıymetler 34.7-37.3 oC arasında değişmektedir. Yenidoğan yarıyılı da dahil olmak üzere tüm yaş gruplarında önerilir.

Ağızdan Ölçüm: Termometrenin ağız içinde yakalanması gerektiğinden 5 yaşından ufaklarda bu ölçüm tekniği genellikle galibiyetsiz olmaktadır. Termometre dilin altına yerleştirilir ve burada 3 dakika yakalanır. Şayet çocuk sıcak veya soğuk bir şey yemiş ise ateş ölçümü 10 dakika bekledikten sonra yapılmalıdır. Ağızdan ölçümde olağan beden sıcaklığı 35.5oC ile 37.5oC arasındadır. Ağızdan ölçüm ufak çocuklarda seçim edilmez. Zira termometrenin dilaltında bekletilmesi zordur.

Prof. Dr. Ahmet Aydın