Az Yemenize Karşın Kilo Alıyorsanız, Sizde O Hastalıktan Muzdarip Olabilirsiniz

Kilo alma biçiminiz ya da kollar ve bacaklarda oluşan kirletilmeler bazı hastalıkların habercisi olabiliyor. Gövde kilolularken kollar ve bacakların incelmesi, kollarda ve bacaklarda oluşan mor renkteki izler “Cushing Belirtiyi”nun en esas bulguları arasında yer alıyor. Her sıhhatli bedende bulunan kortizon hormonunun; olması gerekenden fazla, hakimiyet dışı yükselmesi neticeyi büyüyen bu belirtinin erken tanı ve rehabilitasyonu ehemmiyet taşıyor.

CUSHİNG BELİRTİYİ BULGULARI

Cushing belirtiyi, hemen hemen her uzuv ve dokuyu tesirler. Bulguları ise şu biçimde sıralanabilir:

• Yüzde apaçık bir şişlik
  • Yanaklarda kırmızılık
  • Özellikle bedende, gövde kısmında kiloluluk
  • Kol ve bacaklarda incelik
  • Karında, kol ve bacaklarda kırmızı-morumsu erguvan rengi çatlaklar
  • Oturma, kalkma, merdiven çıkma ve uzun yol yürümede zorlanma, üst bacakta sızı
  • Kollarda sızı
  • Bayanlarda adet kumpassızlığı
  • Yüksek tansiyon
  • Kemik erimesi
  • Kan şekeri kumpassızlığı
  • Kortizon hormonunun vazifeleri

Böbrek üstü bezi tarafından salgılanan kortizon hormonu, bedenin strese karşı kullandığı en ehemmiyetli efor olarak kabul edilir. Ayrıca bedenin yağ ve karbonhidrat metabolizmasının tertip edilmesine dayanakçı olur. Karbonhidratların ve yağların, özellikle açlık vaziyetlerinde kana karışmasını sağlayıp, şekere dönüşerek bedenin enerji lüzumunu sağlar. Şayet kortizon yapımı bayağı gereksinimin üzerinde olursa bu hormonu ilgilendiren Cushing belirtiyi büyüyebilir.

KORTİZON KAPSAYAN İLAÇLARA DİKKAT

Bazı hastalıklarda kullanılan kortizon ilaçları da Cushing belirtisine neden olabilir. Misalin anevrizmalarda beyin ödemine karşı, bir hayli kanser rehabilitasyonunda kemoterapi protolllerinde; yaraların iyileşmesinde bağışıklığın baskılanması isteniyorsa, astım gibi hastalıkların rehabilitasyonlarında kortizon ilaçları kullanılabilir. Rehabilitasyon emelli kullanılan kortizon ilaçlarının Cushing belirtisine neden olması için uzun zaman ve genellikle yüksek dozda alınması gerektiği unutulmamalıdır.

BAZI KANSER HÜCRELERİ DE HORMON SALGILAYABİLİR

Bu hastalık sıklıkla beyindeki hipofiz bezinin ACTH hormonunu fazla salgılanması neticeyi büyür. Akciğer, mide, bağırsak sistemi gibi yerleri yakalayan bazı kanser hücreleri gerçeğinde salgılamaması gereken hormonları salgılayabilir. Bunlar beklenmeyen hormon ve molekülleri salgılayan ur hücreleri olabilir. ACTH başka bir deyişle böbrek üstü bezine kortizon salgılatan temel hormon böyle bir odaktan basitçe salgılanabilir.

ÇOCUKLARDA DA GÖRÜLEBİLİYOR

Cushing belirtisinin tanısı için öncelikle kortizon hormonunun fazla olmasına neden olan etkenler denetlenir. Listenin başında da hastaların kullandığı ilaçlar kazanç. Kesin tanı için kortizon ve ACHT hormonları hakimiyet edilir. Şayet hormon oranlarında anormal bir yükseklik tanımlanırsa bunun geçici bir durup olup olmadığı hakimiyet edilir. Kortizon hormonunun nereden salgılandığını bulmak için ayrıca test ve muhtelif görüntüleme usullerinden de yararlanılır. Sıklıkla diyabet gibi cemiyette sık görülen hastalıklarla karıştırılan Cushing belirtiyi çocuklar dahil herkeste görülebilir. Nüksedebilen bir hastalık olduğu için fizyolojik ve patofizyolojik nedenler iyice irdelendikten sonra rehabilitasyonun başlaması gerekir.