Baş Sızısı Hastalığı Nedir?

Baş sızısı hastalığı nedir? Hemen hemen herkes baş sızısına maruz kalmaktadır. Baş sızısı en sık görülen sızı şeklidir. Baş sızısının en yaygın tipi gerilim baş sızısı olarak öğrenilmektedir. Gerilim baş sızısı omuz, boyun, kafa deriniz ve çenenizdeki sıkı kaslardan kaynaklanmaktadır. Çoklukla stres, çöküntü veya endişe ile ilgilidir. Çok fazla çalışırsanız, yeterince yatmazsanız veya alkol kullansanız, gerginlik baş sızısı yaşamanız daha olasıdır.

Diğer yaygın görülen baş sızısı cinsleri arasında ise migren, küme baş sızısı ve sinüs baş sızısı bulunmaktadır. Çoğu birey, yaşam stili farklıkları yaparak, dinlenmenin yollarını bilerek ve sızı kesici alarak daha iyi hissedebilmektedir.

Baş sızıları için her süre hekime başvuru edilmesi gerekmemektedir. Ancak bazen baş sızısı daha ciddi bir durumun bulgusu olabilir.  Ani, ciddi baş sızılarınız olup olmadığını hekiminize bildirmeniz önemlidir. Başınıza aldığınız bir darbeden sonra baş sızınız varsa veya boyun sertliği, ateş, karmaşıklık, şuur kaybı, göz ya da kulak sızısı ile başınız ağrıyorsa hemen tıbbi destek alın. 1

Baş Ağrısı Belirtileri

Baş ağrısı başlangıcı ve devamındaki baş ağrısı belirtileri altta yatan nedene ve baş ağrısı tipine göre değişmektedir. Baş ağrısı nasıl anlaşılır?

Gerilim baş ağrısı belirtileri şunlardır:

• Baş ağrısının yavaş başlaması
  • Başın her iki yanında ağrı
  • Devamında hissedilen ağır bir sancı
  • Baş veya boyun bölgesinde ağrı

Migren, ağrı dışındaki belirtilerin ortaya çıkmasıyla ayırt edilir:

• Baş dönmesi
  • Işık hassasiyeti ve diğer görme bozuklukları

Bir aura merhalesi ile veya aura merhalesi olmadan ortaya çıkabilir, başka bir deyişle aşağıdakileri içerebilir:

• Halüsinasyonlar
  • Uyuşma
  • Konuşmada zayıflık

Küme baş ağrısı belirtileri şunlardır:

• Başın bir tarafında, çoklukla bir gözün arkasında şiddetli ağrı
  • Bükülmüş, kızarmış veya şişmiş göz kapağı
  • Burun akıntısı veya tıkanıklık
  • Alın şişmesi 2

Baş Ağrısı Hastalığı Nedir ve Neden Olur?

Baş ağrısını neden yaşarız?

Gerilim baş ağrısı nedenleri şunlardır:

• Belli yiyecek ve içecekler
  • Uyku meseleleri
  • Sinüs ve alerji meseleleri
  • Çene problemleri ve zayıf duruştan kaynaklanabilecek adale gerginliği
  • Depresyon
  • Kaygı
  • Kadınlarda hormonal farklıklar
  • Bir takım ilaçlar

Küme baş ağrısı nedenleri şunlardır:

• Bir takım ilaçlar
  • Ağır sigara içmek
  • İçki içmek
  • Normal uyku düzeninde bir kesinti
  • Bir takım hormonların anormal düzeyleri
  • Vücudun biyolojik saatini kontrol eden hipotalamus konusunda meseleler 3

Migren baş ağrısının bir takım nedenleri şunlardır:

• Kadınlarda hormonal farklıklar
  • Gıdalar ve gıda katkı maddeleri
  • İçki içmek
  • Duyusal uyaranlar
  • Uyku düzenindeki farklıklar
  • Fiziksel etkenler
  • Etraftaki farklıklar
  • İlaçlar 4

Baş Ağrısı Rehabilitasyonu

Baş ağrısı nasıl geçer? Baş ağrısı çekiyorsanız, doktorunuz şunları önerebilir:

• Hayat tarzı farklıkları
  • Migren tetikleyicilerinden kaçınma
  • Stres İdaresi
  • Ağrı kesici ilaçlar
  • Saldırıları durdurmak için oksijen rehabilitasyonu
  • Burun spreyi
  • Dinlenme 5

Baş ağrısı operasyonu: Seyrek, doktorlar rehabilitasyonda deşarj olma bulamayan ya da ilaçları veya yan tesirlerini idare edemeyen kronik küme baş ağrısı olan insanlar için operasyon önerebilir. 6

Migren baş ağrılarının sıklığını, şiddetini ve müddetini azaltmak için de ihtiyaç duyulan görülürse ameliyat uygulanabilir. 7

Baş ağrısı için hangi doktora gidilir: Baş ağrılarıyla ilgilenen uzmanlar nörologlardır. Ancak sebebe bağlı olarak değişik bir doktora da görünebilirsiniz. Baş ağrısı bir sinüs meseleninden kaynaklanıyorsa, kulak burun boğaz uzmanına, görme problemlerinden kaynaklanıyorsa bir göz doktoruna müracaat edebilirsiniz. 8

Baş Ağrısına Ne İyi Gelir?

Baş Ağrısı Bitkisel Rehabilitasyonu

Zencefil: Zencefil, baştaki kan damarlarının iltihaplanmasını azaltma becerinine sahip olduğu için ağrıdan muzdarip olan kişiyi baş ağrısından kurtarmaya yardımcı olabilir.

Nane: Nane, baş ağrısına kapı aralayan tıkanmış kan damarlarının açılmasına yardımcı olan mentol bileşenini içermektedir. Ayrı olarak sakinleştirici ve yatıştırıcı tesirlere de sahiptir. 9

Fesleğen: Fesleğen,  adale gevşetici olarak çalışmaktadır. Gergin adalelerin kapı araladığı hafif baş ağrısı için faydalı bir rehabilitasyon haline gelebilmektedir. Artı olarak, sakinleştirici ve analjezik tesirlere de sahiptir.

Lavanta yağı: Lavanta esansiyel yağının yatıştırıcı kokusunu teneffüs ederek gerginlik baş ağrılarını hafifletmek olasıdır. Ayrı olarak, migren belirtilerinin iyileşmesine de yardımcı olabilmektedir. 10

Biberiye: Biberiye yağı rosmarinik asit içermektedir, bu yüzden baş ağrısı rehabilitasyonunda yatıştırıcı ve antiinflamatuar özellikler sunmaktadır.

Not: Biberiye yağı epilepsi veya yüksek tansiyon hastaları için uygun olmayabilir.

Karanfil: Karanfil, gerilme baş ağrılarını hafifletmek için kullanılabilmektedir, zira soğutma ve ağrı giderme özelliklerine sahiptir. 11

Elma: Hem elma hem de elma sirkesi, asit ve alkalin düzeylerini dengeleyerek baş ağrılarından kurtulmaya yardımcı olabilmektedir. 12

Okaliptüs yağı: İnatçı baş ağrılarıyla mücadele etmeye yardımcı olabilecek bir başka yağ ise okaliptüs yağıdır. Antiinflamatuar ve ağrı kesici özelliklerine sahiptir, bu nedenle baş ağrısı için tesirlidir.

Papatya: Papatya çayı, ağrıyı azaltmaya ve zihninizi deşarj olmaya yardımcı olan bileşikler içerir. Bu çayda bulunan bisabolol isimli madde antiinflamatuar ve antimikrobiyal özelliklere sahiptir, bu nedenle migren için mükemmel bir çözümdür.

Yeşil çay: Yeşil çayda bulunan kafein, beyindeki kan akışını geliştirir ve böylelikle baş ağrısından kurtulmayı sağlar. Ayrı olarak sinir sistemlerini uyarır ve vücuttan serbest köktenleri çıkarır. 13

Badem: Bademde bulunan salisin, natürel bir aspirin ve ağrı kesici ilaç olarak görev yapar. Badem ayrı olarak çoğunlukla migren hastalarında eksik olan magnezyumu da tedarik etmektedir.

Acı biber: Arnavut biberi hem enflamasyon hem de ağrı rehabilitasyonunda oldukça tesirlidir. Acı biberde bulunan kapsaisin isimli bir madde ağrının hafifletilmesini sağlamaktadır. 14

Limon: Limon yalnızca ferahlatıcı ve enerji verici olmakla kalmamakta, bu arada antiinflamatuar özellikler de sunmaktadır. Bu yüzden baş ağrılarından kurtulmak için mükemmeldir.

Kahve: Kahve içinde bulunan kafein kan damarlarının boyutunu küçültür. Bu da bir bakıma ağrıyı hafifletmeye yardımcı olur. 15

Baş Ağrısı Evde Rehabilitasyon Metotları

Masaj: İşaret parmaklarınız ve başparmaklarınızın tabanı ile sağlam ve yuvarlak hareketler yaparak başınıza bir masaj uygulayın. Birkaç dakika süresince masaj yapmaya devam edin, hemen peşinden elinizi açın ve ağrı giderene kadar tekrarlayın. 16
[affiliate_news id=”3542″]
Buz ve Soğuk kompres: Buzun soğukluğu, baş ağrılarına kapı aralayan iltihaplanmayı azaltmaya yardımcı olur. Artı olarak, ağrı üzerinde uyuşturucu bir tesiri vardır.

• Boynunuzun arkasına bir buz paketinin uygulanması migren baş ağrısından kurtulmanıza yardımcı olabilir.
  • Ayrı olarak, buz gibi suya batırılmış bir bezi beş dakika süresince başınızın üzerine yerleştirebilirsiniz. İşlemi birkaç sefer tekrarlayın.
  • Alternatif olarak, soğuk kompres olarak bir paket dondurulmuş sebze de kullanabilirsiniz. Yarım saat içinde biraz deşarj olma hissettirecektir. 17

Su: Kahve, şekerli içecekler ve içkinin sıvı kaybı tesirleri arkasında yorucu bir baş ağrısı bırakabilir. Çoğu insanın baş ağrısının nedeni yeterli miktarda su içmemesi olabilmektedir. Sık sık su içerek hem daha enerjik ve sıhhatli bir hale gelebilir hem de baş ağrılarından kurtulabilirsiniz.

Magnezyum: Magnezyum baş ağrısı rehabilitasyonunda en başarılı metotlardan biridir zira ağrı kesici almaktan daha güvenlidir. Migren gibi ciddi baş ağrısı çeken insanlar çoğunlukla düşük magnezyum düzeyine sahiptir ve birkaç çalışmaya göre, magnezyum destekleri almak migren ataklarının sıklığını azaltabilmektedir. 18

B vitaminleri: Bir hayli tıp uygulayıcısı, migreni kontrol altında tutmak için vitamin desteklerinin alınmasını önermektedir.

Belirtilen miktarda B vitamini kompleksinin düzenli olarak alınması migren sıklığını azaltmaktadır. Buna ek olarak, vücuttaki B2, B3 veya B12 gibi vitamin B gereksinimlerini karşılayarak vücudu daha sıhhatli hale getirebilirsiniz.

D vitamini: Migren ve D vitamini arasındaki irtibat hala araştırılıyor olsa da, D vitamini eksikliğinin baş ağrısını tetiklediği bilinen bir gerçektir. Baş ağrıları için D vitamini destekleri alınması önermektedir. 19