Baş Ağrısı Neden Olur? Maddeler Halinde

Baş sızısı neden olur? Baş sızısı bulguları hekiminizin nedenini ve uygun rehabilitasyonu tanımlamasına destekçi olabilmektedir. Çoğu baş sızısı ciddi bir hastalığın sebebi değildir, ancak kimileri acil tıbbi dayanak gerektiren yaşamı tehdit eden bir durumdan kaynaklanıyor olabilir.

Baş sızısı çoğunlukla sebebine göre sınıflandırılmaktadır:

İlk Tip Baş Ağrısı

İlk baş sızısı, başınızın içindeki sızıya duyarlı yapıların fazla etkinliği veya sorunlarıyla hasebiyle oluşmaktadır. İlk baş sızısı, altta uyuyan bir hastalığın bulgusu değildir.

Beyninizdeki kimyasal aktiflik, kafatasınızı çevreleyen asaplar, kan damarları veya başınızın ve boynunuzun kasları veya bu etkenlerin bir kombinasyonu ilk baş sızılarında rol oynayabilir. Kimi insanlar, bu cins baş sızısı geliştirme rizikonunu artıran genleri de taşıyor olabilmektedir. 1

En yaygın birincil tip baş ağrıları şunlardır:

• Baş zonklaması
  • Migren auralı ve aurasız
  • Gerilim baş ağrısı gerilim tipi baş ağrısı olarak da bilinir
  • Trigeminal otonomik sefalji Küme baş ağrısı ve paroksismal hemikrania

Birkaç baş ağrısı çoğunlukla birincil baş ağrısı türleri olarak düşünülür, ancak daha az görülür. Bu baş ağrısı, alışılmadık bir müddet veya belirli bir etkinlikle ilişkili ağrı gibi değişik özelliklere sahiptir.

Genel olarak, birincil tip baş ağrısı olduğu düşünülse de, her biri bir altta yatan bir hastalığın bir belirtisi olabilmektedir. Bu gruba dâhil olan baş ağrıları şunlar olabilir: 2

• Kronik günlük baş ağrısı mesela, kronik migren, kronik gerilim tipi baş ağrısı veya hemikrania devaması
  • Öksürük hasebiyle baş ağrısı
  • Egzersiz hasebiyle baş ağrısı
  • Cinsel ilişki hasebiyle baş ağrısı

Birincil tip baş ağrıları, hayat tarzı etkenleri tarafından tetiklenebilmektedir:

• İçki, bilhassa kırmızı şarap
  • Nitrat içeren işlenmiş etler gibi belirli gıdalar
  • Uykudaki farklıklar veya uyku eksikliği
  • Kötü bir duruş
  • Atlanan öğünler
  • Stres 3

İkincil Tip Baş Ağrısı Neden Olur?

İkincil tip baş ağrısı, başın ağrıya hassas sinirlerini harekete geçirebilen bir hastalığın belirtisidir. Ciddi bir vaziyet da dâhil bir hayli vaziyet ikincil tip baş ağrılarına kapı aralayabilmektedir. İkincil tip baş ağrılarının olası nedenleri ise şunlardır:

• Akut sinüzit
  • Karotis ve vertebral diseksiyonlar
  • Beyindeki kan pıhtısı venöz tromboz
  • Beyin anevrizması beyninizdeki bir arter çıkıntısı
  • Beyin arteriovenöz malformasyonu beyin kan damarlarının anormal bir oluşumu
  • Beyin uru
  • Karbonmonoksit zehirlenmesi
  • Chiari malformasyonu kafatasının tabanındaki yapısal problem, beyincik sarkması
  • Sarsıntı
  • Dehidrasyon sıvı kaybı 4
  • Diş problemleri
  • Kulak enfeksiyonu orta kulak
  • Ensefalit beyin irini
  • Dev hücreli arterit arterlerin astar irini
  • Glokom akut açı kapanması glokomu
  • Akşamdan kalma olmak
  • Yüksek tansiyon hipertansiyon
  • Grip ve diğer febril ateşli hastalıklar
  • İntrakranyal hematom beyinde veya etrafında kanama olması
  • Diğer bozuklukları rehabilitasyon etmek için kullanılan ilaçlar
  • Menenjit beyni ve omuriliği çevreleyen membranlar ve sıvı irini
  • Monosodyum glutamat 5
  • Ağrı kesici ilaçların aşırı kullanımı
  • Panik atak ve panik bozukluk
  • Sarsıntı sonrası belirti
  • Kask veya gözlük gibi sıkı başlık hasebiyle oluşan basınç
  • İyotopik intrakranyal hipertansiyon olarak da bilinen psödotümör serebri kafatasında basınç artışı
  • Felç
  • Toksoplazmozis paraziter bir hastalık
  • Trigeminal nevralji bu arada diğer nevraljiler, yüz ve beyne bağlanan belirli sinirlerin tahrişini içerir 6

Kimi ikincil tip baş ağrısı türleri şunları içermektedir:

• Dıştan uygulanan bir sıkıştırma neticesi oluşan baş ağrısı basınca kapı aralayan başlıklar neticeninde
  • Dondurma baş ağrısı yaygın olarak beyin donması isimi verilir
  • Yankılanmış baş ağrısı ağrı kesicilerinin aşırı kullanılması nedeniyle
  • Sinüs baş ağrısı sinüs boşluklarında iltihaplanma ve tıkanıklığın kapı araladığı
  • Spinal baş ağrısı düşük basınç veya beyin omurilik sıvısının hacmi, muhtemelen spontan beyin omurilik sıvısı sızıntısı, spinal musluk veya spinal anestezi neticesi
  • Ani ve vurucu baş ağrısı ansızın fazla nedeni olan ani, şiddetli baş ağrısını içeren bir grup hastalık 7

Gerilim Baş Ağrısı Neden Olur?

Gerilim baş ağrısı, en yaygın baş ağrısı tipidir ve günlük baş ağrısı olarak düşünülen baş ağrısıdır. Kafanın her iki tarafını da etkileyen daimi bir ağrıdır. Başın çevrenini bir bant sarıyormuş gibi bir his vermektedir.

Gerilim baş ağrısı normalde günlük aktivitelerinizi yapmanızın önüne geçecek kadar şiddetli olmayacaktır. Genellikle 30 dakika ile birkaç saat sürer gün süresince da sürebilir.

Tam neden belirsizdir, ancak gerilim baş ağrısı stres, zayıf duruş, öğün atlama ve sıvı kaybı gibi şeylerle irtibatlıdır. 8

Migren Baş Ağrısı Neden Olur?

Migren, gerilim baş ağrılarından daha az görülür. Genellikle başın ön veya yanında şiddetli, zonklama yapan bir ağrı olarak hissedilir. Kimi insanlar ayrı olarak mide bulantısı, kusma ve ışık veya ses duyarlılığı gibi diğer belirtilere de sahiptir.

Migren, gerilim baş ağrılarından daha şiddetli olma eğilimindedir ve normal günlük aktivitelerinizi yerine getirmenizi zorlaştırabilir. Genellikle en azından birkaç saat sürer ancak kimi insanlar günlerce yataktan çıkamayacak hale gelebilir. 9

Küme Baş Ağrısı Neden Olur?

Küme baş ağrısı, sene aynı saatinde aynı anda bir veya iki ay boyunca kümeler halinde ortaya çıkan nadir bir baş ağrısı türüdür. Son derecede acı vericidir ve bir göz çevreninde yoğun bir ağrıya kapı aralar.

İlaç ve Ağrı Kesici Baş Ağrısı Neden Olur?

Bazı baş ağrıları, belirli bir ilacı almanın bir yan tesiridir. Sık yaşanan baş ağrılarına çok fazla ağrı kesici almak da kapı aralayabilir.

Hormonal Baş Ağrısı Neden Olur?

Kadınlarda baş ağrısı genellikle hormonlardan kaynaklanır ve birçok kadın bunun dönemleriyle irtibatlı olduğunu fark eder. Doğum kontrol hapları, menopoz ve gebelik de potansiyel tetikleyicilerdir. 10

Baş Ağrısı Hastalığı Nedir?

Baş ağrısı son derece yaygın yaşanan bir durumdur. Neyse ki, başka ciddi bir mesele yaşatmadan genellikle kendiliğinden geçmektedir. Migren ve küme baş ağrısı gibi bir hayli kronik baş ağrısı tipi dahi daha ciddi, temel meselelerin işareti olarak görülmemektedir. Hayatınızı etkilememesi için bir takım vaziyetlerde baş ağrılarının rehabilitasyon edilmeleri gerekebilir, ancak ekseriyetle hayatı tehlikeye atma rizikoları bulunmamaktadır.

Diğer yandan, bir takım baş ağrısı türleri, daha ciddi sıhhat meselelerine ait potansiyel ikaz işaretleri olarak düşünülmelidir. 11

Baş Ağrısı Belirtileri

Baş ağrısı başlangıcı ve devamındaki baş ağrısı belirtileri altta yatan nedene ve baş ağrısı tipine göre değişmektedir. Baş ağrısı nasıl anlaşılır?

Gerilim baş ağrısı belirtileri şunlardır:

• Baş ağrısının yavaş başlaması
  • Başın her iki yanında ağrı
  • Devamında hissedilen ağır bir sancı
  • Baş veya boyun bölgesinde ağrı

Migren, ağrı dışındaki belirtilerin ortaya çıkmasıyla ayırt edilir:

• Baş dönmesi
  • Işık hassasiyeti ve diğer görme bozuklukları

Bir aura safhası ile veya aura safhası olmadan ortaya çıkabilir, başka bir deyişle aşağıdakileri içerebilir:

• Halüsinasyonlar
  • Uyuşma
  • Konuşmada zayıflık