Başka Hastalıkları Taklit Ediyor

Günümüzde bayanların kapısını en sık çalan üçüncü kanser cinsi yumurtalık kanseri.

Dünyada ve ülkemizde her 100 bin bayandan 14’ünde görülüyor.

Reelinde erken düzeyde bulgu verse de, bu sinsi hastalığın bulguları da sinsi.

Zira; bel sızısı, karın sızısı, kabarıklık gibi şikayetler başka hastalıklarla karıştırılabildiğinden hastaların üçte ikisi doğru adrese ancak ileri yarıyılda müracaat etiyor!

Bayan Hastalıkları ve Doğum Uzmanı Dr. Osman Temizkan, 8 Mayıs Dünya Yumurtalık Kanseri Günü kapsamında; yumurtalık kanserinde dikkat edilmesi gereken, o yaşam kurtaran ilk sinyalleri anlattı, önemli uyarılar ve tekliflerde bulundu.

Son senelerde bilinçlenmenin çoğalmasıyla erken safhada da teşhis edilebilen, erken teşhis edildiğinde de rehabilitasyonunda zafer oranı yüzde 90’lara erişen yumurtalık kanseri, bayanların en sık kapısını çalan üçüncü kanser cinsi.

Günümüzde gerek dünyada gerekse ülkemizde giderek yaygınlaşan, ileri düzeyde tespit edilmesi vaziyetinde hayati tehlikeyi yüksek olan yumurtalık kanseri, her 100 bin bayandan 14’ünün karşısına yaşamlarının bir yarıyılında çıkıyor.

Bayan Hastalıkları ve Doğum Uzmanı Dr. Osman Temizkan, hastaların üçte ikisinin, baş gösteren bulguların başka hastalıklarla karıştırılabilmesi sebebiyle rehabilitasyonda geç kaldıklarını belirterek “Yumurtalık kanseri ne yazık ki değişik hastalıkları taklit ettiği için erken yarıyılda tanı koyma bahtının düşük olduğu bir kanser.

Her yaşta bayanda görülebilmekle birlikte yüzde 75 oranında menopoz sonrası yarıyılda ortaya çıkıyor.

O sebeple menopoz sonrası senelik takipler çok ehemmiyetli.

Erken tanı konulması rehabilitasyon talihini çok büyük oranda artırıyor.

Biz erken tanı koyarsak hastalarımızın takribî yüzde 90’ı bu hastalıktan kurtulabiliyor.

Ancak zaman kaybedilip erken tanı konulamadığında rehabilitasyonları güçleşiyor” diyor.

Yumurtalık kanserinin sinsi bir kanser cinsi olduğunu, bulgularında da kendine has bir belirti olmadığını vurgulayan Dr. Osman Temizkan; reelinde erken düzeyde bel sızısı, karın sızısı, karın şişliği, kabızlık, idrar yapma şikayetleri, gaz problemi gibi rahatsızlıklarla kendini gösterdiğini ancak bu bulguların başka hastalıklarla da karıştırılabildiğinden bayan doğum uzmanına görünmenin çoğunlukla akla gelmediğini söylüyor.

Bu şikayetlerle karşılaşan bayanların ve müracaat ettikleri doktorların, kesinlikle uslarına bu ‘sinsi hastalığı’ getirmeleri gerektiğini, hele de verilen rehabilitasyona karşın kısa vakitte şikayetler geçmediyse bayan doğum uzmanına gitmelerinin hayati ehemmiyet taşıdığını belirten Dr. Osman Temizkan “Zira biz kasıktan yapılan bir ultrasonografi usulüyle bu hastalığın tanısını basitçe koyabiliyoruz, en azından şüphelenebiliyoruz.

Tomografi dediğimiz görüntüleme usulleri de yapabiliyoruz.

Her yaş grubu için bu geçerli ama menopoz sonrası bayan doğum uzmanına senelik kumpaslı tetkik, hele de bu şikayetler varsa hayati ehemmiyet taşıyor” diyor.

Yumurtalık kanseri günümüzde giderek yaygınlaşmasına karşın spesifik bir sebebi yok.

Yüzde 15 genetik geçişin yanı sıra etrafsal etkenler, hava lekeliliği, endüstriyel mahsuller, sıhhatsiz beslenme, sigara ve içki gibi etmenler de bu riskli kansere davetiye çıkarabiliyor.

Ailesinde birinci derece yakınlarında yumurtalık, meme ve bağırsak kanseri olan bireylerin kesinlikle bayan doğum uzmanlarına senede bir kumpaslı hakimiyetlerini yaptırmaları gerektiğini vurgulayan Dr. Osman Temizkan “Hele de günümüzde bel sızısı çok yaygın bir şikayet olduğundan ve umursanmadığından ‘belim ağrıyor’ denilip geçilebiliyor ya da sızı kesicilere müracaat etiliyor.

Bayan doğum doktoruna gitmek hiçbir biçimde akla gelmiyor.

Oysa ‘belim ağrıyor’, ‘karnım ağrıyor’ deyip geçmemeli, doktorunun önerdiği rehabilitasyondan fayda sağlanamadıysa kesinlikle bayan doğum uzmanına gidilmelidir.

Yumurtalık kanseri teşhisi alan bir bayan kesinlikle bu mevzuda deneyimi olan, takımı olan, her güzergahıyla operasyon evveli ve operasyon sonrası bu cerrahiyi tasarlayabilen ve sonrasında da rehabilitasyonunu tasarlayabilen takıma müracaat etmelidir” diyor.

Yumurtalık kanserinin ilk rehabilitasyonunun cerrahi rehabilitasyon olduğunu belirten Dr. Osman Temizkan, ilk yapılan cerrahinin hastanın hayat zamanını, her şeyini etkileyen bir rehabilitasyon olduğunu belirtirken, ilk cerrahinin zamanında ve galibiyetli biçimde yapılmadığı taktirde tam yaşantıyı etkileyebildiğini söylüyor.

Erken safha yumurtalık kanserinin rehabilitasyonunun yalnızca cerrahi olduğunu ardından 3-6 ayda bir, 5 sene süresince kumpaslı hakimiyetlerin yeterli olduğunu kaydolan Dr. Osman Temizkan, ileri safha yumurtalık kanserinde ise kemoterapi rehabilitasyonu gerektiğini söylüyor.