Böbrekleri Tamamlayan 10 Neden Diyalize mahkum olmamak için

Böbrek yetmezliği Türkiye’de uzuv nakli gerektiren meselelerin başında geliyor. Böbrek nakli için sıra bekleyenlerin bir kısmı uygun donör bulunmasıyla rahat soluk alabiliyor ama çok ehemmiyetli bir kısmı yaşamını diyaliz aygıtlarına bağlı geçirmek zorunda kalıyor. Uzmanların ihtarı ise “böbreklerinizi sıhhatliyken koruma altına alın, diyalize mahkum olmayın” şeklinde.

Türk Nefroloji Derneği bilgilerine göre, Türkiye’de böbrek hastalığı tanısıyla izlenen 74. 475 bin hasta var. Böbrek nakli bekleme listesinde ise 22 bin hasta bulunuyor.

Antalya’da yapılan 34. Milli Nefroloji, Hipertansiyon, Diyaliz ve Transplantasyon Kurultayında, Ntv.com.tr’ye özel söylemede bulunan Türk Nefroloji Derneği Genel Sekreteri Prof. Dr. Siren Sezer’e göre, mevcut nakil rakamı ile bu sayıyı eritmek olası değil. Böbrek naklinin bu denli noksan olmasının ve lüzumu karşılayamamasının sebebi ise kadavradan uzuv bağışının azlığı.

Böbrek yetmezliği büyüdükten sonra zahmetli bir rehabilitasyon süreci başlıyor. İlaçlar, diyalizler, operasyonlar derken ancak uygun donörle karşılaşabilenlerin suratı gülüyor. Bu sebeple böbreklerin bedelini sıhhatliyken öğrenmek, böbreklere hasar veren tavırlardan sakınmak büyük ehemmiyet taşıyor.

Dr. Sezer’in verdiği bilgiye göre, böbreklere hasar veren ve yetmezliğe götüren 10 ehemmiyetli neden ise şöyle:

• 1- Diyabet hastalığı
  • 2-Hipertansiyon
  • 3-Ateroskleroz damar sertliği
  • 4-Obezite ve sıhhatsiz beslenme
  • 5-Çok tuz tüketmek
  • 6-Ölçüyü az ve kumpassız su içme alışkanlığı
  • 7-Şuursuz nebatsal mahsuller tüketmek
  • 8-Yoğun sızı kesici kullanmak
  • 9-Boşaltım problemleri, gençlerde idrar yakalama alışkanlığı, yaşlılarda prostat gelişmesi ve mesane problemleri.
  • 10- Sigara içmek

BÖBREK HASTALIĞI BU BULGULARLA SİNYAL VERİYOR

Böbrek yetmezliği genellikle sinsi ve yavaş büyüdüğü için tanıda gecikme oluyor. En bariz bulgular ise gece birden fazla idrara çıkma, yeni başlayan veya şiddeti çoğalan kan tazyiki yüksekliği, bacaklarda ve göz kapaklarında şişme, cilt döküntüsü, idrar yaparken zorlanma, idrarda renk, koku farklılıkları, köpük varlığı.

Böbrek işlevi bozuldukça buna halsizlik, sabahları bulantı ve kusma, karakter farklılıkları ve kaşıntı gibi bulgular da ekleniyor.

ÜLKEMİZDE BÖBREK HASTALIĞI FARKINDALIĞI ÇOK DÜŞÜK

Böbrek hastalıklarının erkeklerde daha fazla görüldüğünü, Türkiye’de yetişkin popülasyonda böbrek hastası olma oranının ise %15 olduğunu dile getiren Prof. Sezer, “Bu, her 6-7 yetişkinden birine denk gelmektedir. 100 yetişkinin 33’şöhrette hipertansiyon, yeniden 33’şöhrette obezite, 14’şöhrette şeker, 15’inde böbrek yetmezliği mevcuttur. Böbrek hastası olduğunun farkında olma oranı ise %5’lerde kalmaktadır” diyerek cemiyetteki böbrek hastalığı farkındalığının yeterli olmadığına vurgu yaptı.

BÖBREK SAĞLIĞI NASIL KORUNUR?

• 1-Hareket çoğaldırılmalı, kiloya dikkat edilmeli.
  • 2-Kan şekeri hakimiyet altında tutulmalı.
  • 3-Kan tazyiki ölçtürülmeli, yüksekse uygun rehabilitasyon için doktora başvurulmalı.
  • 4-Sıhhatli beslenme seçim edilmeli. Sebze, meyveden zengin, az tuzlu, şekerden uzak, balanslı bir perhiz. En ideali Akdeniz tipi beslenme
  • 5- Kumpaslı ve yeterli akışkan alınmalı, en iyi akışkanın su olduğu unutulmamalı.
  • 6-Sigara içilmemeli.
  • 7- Gelişigüzel ilaç kullanımından veya nebatsal mahsullerden uzak durulmalı.

BÖBREK İŞLEV TESTİNİ KİMLER YAPTIRMALI?

Böbrek sıhhatini gözetmek için dikkat edilecek noktaları bu biçimde sıralayan Türk Nefroloji Derneği Genel Sekreteri Prof. Dr. Siren Sezer, 50 yaşın üzerindekilerin, hipertansiyon, şeker, kalp hastalarının, fazla kiloluların, ailesinde böbrek hastalığı bulunanların, böbrek taşı, sık idrar yolu irini, prostat büyüklüğü gibi ürolojik problemleri olanlar ile böbreğe hasar verebilecek ilaç kullananların böbrek işlev testi yaptırmasının uygun olduğuna sözlerine ilave etti.