Bu Bulgular Sizde Varsa Sakın Bakımsızlık Etmeyin

Göz kuruluğu şikayetleri yaz aylarını çoğalıyor. Konutta, otomobilde ve dükkanında aralıksız çalıştırılan sıhhatine de hasar veriyor.

Göz kuruluğu, zamanında rehabilitasyon edilmediğinde kalıcı zararlara neden olabiliyor. Doç. Dr. Barış Sönmez, kuru göz belirtiyi ve rehabilitasyon usulleri hakkında bilgi verdi.

Gözyaşı yapımını negatif etkileyen etkenlere dikkat!

Gözyaşı bezlerinin işlevlerini negatif doğrultuda etkileyen bazı etmenler vardır. Bunlar yaşın ilerlemesi, romatolojik hastalıklar, tiroid bezi işlev bozuklukları, östrojen – testosteron balanssızlığı ile alakalı endokrinolojik rahatsızlıklar; bunalım, tansiyon ve iltihaplı sivilce ilaçları ile sık kullanılan kontakt lensler biçiminde sıralanabilir.

Gözyaşının eksilmesi neticeyi hastalık gelişiyor

Kuru göz belirtiyi, gözde rahatsızlık hissi ve görme fluluğu yapabilen bir hastalıktır. Gözyaşının az salınması veya mevcut gözyaşının buğulaşması ile ortaya çıkar. Göz kuruluğunun sıklıkla gözyaşı noksanlığından kaynaklandığı düşünülse de, gözyaşı buğulaşması bu rahatsızlığın en sık nedenidir. Gözyaşı bezleri, gözün “orbita” denilen kemik duvarının üst dış köşelerinde bulunur. Bunlar gün içerisinde kumpaslı olarak salgı verir. Gözyaşı bezinden kaynaklanan bir mesele olduğunda, gözyaşının az salınımı tipinde göz kuruluğu alana kazanç. Banal ölçüde salınan gözyaşı varken kuruluk oluyorsa, bu vaziyet buğulaşma tipi göz kuruluğu belirtiyi olarak adlandırılır.

Özellikle büro çalışanları göz kuruluğundan şikayetçi

Toplumda sıklıkla karşılaşılan buğulaşmaya bağlı göz kuruluğu şikayetleri daha çok büro çalışanlarında görülmektedir. Tablet, cep telefonu ve bilgisayar ekranlarına uzun saatler bakan şahıslarda, refleks göz kırpma sıklıkları eksilir. Bu vaziyet, yüzeyde bulunan gözyaşının buğulaşmasına yol açar. Takribî 3 saniyede bir farkına varmadan insanlar gözlerini kırpar ve gözyaşı bezlerinden salgılanan gözyaşı da göz küresi üzerine denk olarak ufalar. Bilgisayar karşısında uzun zaman geçiren bireylerin ise gözleri 10-15 saniye kadar sarih kalabilmektedir. Tüm bunlar klimalı ve kuru etraflarda reelleşiyorsa gözyaşı buğulaşma süreci hızlanmaktadır.

Gözleriniz aralıksız kaşınıyorsa…

Büro çalışanlarının sık yaşadığı göz rahatsızlıklarından bir öbürü “blefarit” başka bir deyişle kirpik dibi cerahatidir. Hastalık, kirpik dibinde uzun süreli kepeklenmeyle beraber büyür. Ayrıca toz ve kimyevilerin birikimi, kimi zaman da bazı asalakların göze yerleşmesi kirpik dibi iltihaplanmasına yol açar. Bunlar, kirpik diplerinde açılan gözyaşı bezi kanallarının irini sebebiyle iyi salgı üretememesine ve buğulaşma tipi göz kuruluğuna neden olur. Bu sebeple gözleri, kirpik dipleri aralıksız kaşınan, kirpikleri incelen ve dökülen bireyler dikkatli olmalı, zaman kaybetmeden göz hekimine başvurmalıdır.

Klimanızın güzergahını değiştirin

Kuru göz belirtisinin rehabilitasyonu, sebebe müteveccih olmalıdır. Kirpik dibi irininin birtakım bakım solüsyonlarıyla veya ilaç takviyesiyle arınılması gerekebilir.

Ayrıca büroda çalışırken göz kırpma refleksini sık sık kullanmayı anımsamak, bilgisayar kullanımına 10-15 dakika ara vererek, gözleri kapatıp dinlendirmek, surata doğru gelen bir klima, kalorifer varsa bunların güzergahını çevirmek ya da derecesini eksiltmek ehemmiyetlidir. Özellikle buğulaşmaya müteveccih göz kuruluğu olanlara bazen gözetici gözlükler de önerilebilir. Gözyaşı imali istikametinde bir eksilme varsa, gözyaşı yapımını artıracak ilaçlar ve yüzeyde az gözyaşına bağlı ortaya çıkan iltihaplanmayı çözecek birtakım ilaç rehabilitasyonları da uygulanır.

sabah