Demans Bunama Hastalığı Nedir?

Ulus arasında bunama olarak da öğrenilen demans tek başına bir hastalık değildir. Demans, bu arada hafıza, bağlantı ve düşünce bozukluklarının bulgularını belirleyen genel bir terim olarak kullanılmaktadır. Demans hastalığına sahip olma olasılığı yaşla birlikte çoğalırken, ihtiyarlamanın basmakalıp bir parçası olarak görülmemektedir.

Daha cılız ve kısa vakitli olan hafıza kaybı gibi hafif öğrenişsel bozukluklar ihtiyarlamanın basmakalıp bir parçası olabilir. Bu, ihtiyarlama ile ilişkili öğrenişsel gerileme olarak da öğrenilir çünkü demans gibi önemli sorunlara neden olan bir gidişat değildir. Demans, günlük etkinlikleri etkileyebilecek kadar şiddetli iki veya daha fazla bulguyu belirlemektedir. 1

Alzheimer hastalığı, yaşlı erişkinlerde ilerleyici demansın en yaygın nedenlerinden biridir, ancak demans hastalığının pek çok nedeni bulunmaktadır. Nedenine bağlı olarak bir takım demans belirtilerini tersine çevirmek olasıdır. 2

Demans Bunama Belirtileri

Demans nasıl anlaşılır? Demans başlangıcı ve sonrası belirtileri nedene bağlı olarak değişmektedir, ancak hastalığın yaygın belirti ve belirtiler şunları içermektedir:

Bilişsel Farklıklar

• Hafıza kaybı, ekseriyetle bir eş veya başkası tarafından fark edilir
  • İletişim kurma veya sözcükleri bulma zorluğu
  • Akıl yürütmede veya problem çözmede zorluk hayata
  • Karmaşık görevleri yerine getirme zorluğu
  • Tasarılama ve tertip etme konusunda zorluk hayata
  • Koordinasyon ve motor işlevleri ile alakalı zorluk hayata
  • Kafa karışıklığı ve yönelim bozukluğu

Psikolojik Farklıklar

• Kişilik farklıkları
  • Çöküntü
  • Kaygı
  • Yersiz davranışlar sergileme
  • Paranoya
  • Ajitasyon
  • Halüsinasyonlar görme 3

Demans Bunama Nedenleri

Demans kapı aralar? Demans hastalığı aşağıdaki gibi bir hayli nedene bağlı olarak gelişebilmektedir:

• Alkolizm
  • Beyin hasarı
  • Madde bağımlılığı
  • Bazı ilaçlara yan etkiler
  • Tiroid işlev anormallikleri
  • Vitamin B12 eksikliği

Bazı demans olaylarında, altta yatan sebep rehabilitasyon gördükten sonra tersine dönebilir veya iyileşebilir.

Yaşlanma ve ailede demans öyküsü olması demans gelişimi için riziko etmenleri oluşturmaktadır. Aşağıdaki nedenler de demans hastalığı geliştirme riskine kapı aralayabilir:

• Yüksek tansiyon
  • Yüksek kolesterol
  • Diyabet
  • Sigara içmek

Ne yazık ki demans, Alzheimer hastalığı, beyin hasarı veya kan damarı farklıkları gibi durumlardan kaynaklandığında, ortaya çıkan farklıklar geri döndürülemez. 4

Demans Bunama Tedavisi

Demans nasıl geçer? Bazı demans olayları, tedavi edilebilen tıbbi şartlardan kaynaklanır ve tedavi zihni işlevlerin bir bölümünü veya tamamını geri getirebilir. Ancak çoğu kez demans tersine çevrilemez. Rehabilitasyon edilebilen tıbbi koşullar şunlardır:

• B12 vitamini eksikliği için vitamin alma
  • Hipotiroidizm için tiroid hormonlarını alma
  • Bir beyin urunun operasyon ile alınması
  • Bellek kaybına veyahut kafa karışıklığına kapı aralayan ilaçları almama veya değiştirme
  • Enfeksiyonu rehabilitasyon etmek için ilaçlar alma
  • Çöküntü rehabilitasyonu için ilaç alma

Diğer rehabilitasyon metotları arasında palyatif bakım kişinin yalnızca fiziksel değil zihni ve tinsel olarak da hayat kalitesini artırmayı amaçlayan bakım, gelecekle alakalı tasarılar yapma ve hanede rehabilitasyon metotları bulunmaktadır. 5

Demans için hangi doktora gidilir: Nörologlar, gerontologlar, nöropsikologlar ve bir takım psikiyatrlar hastanın birinci basamak doktoruna ek olarak demans hastalığını teşhis ve rehabilitasyon edebilir. Hastanın enfeksiyon veya ur gibi rehabilitasyon edilebilir bir nedeni varsa, çeşitli uzmanlara müracaat edilebilir. 6

Demans Bunama Ne İyi Gelir?

Demans Bunama Bitkisel Rehabilitasyonu

Zerdeçal: Zerdeçal, demans hastalığına sebep olan plak oluşumuna kapı aralayan ve tehlikeli bir etken olduğu bilinen meta-amiloid’i inhibe etmek için çalışmaktadır. 7

Melisa: Melisa, demans ve Alzheimer hastalığının iyileşme sürecini artırmak için de çok faydalıdır. Hafıza kaybını önlemek, ajitasyonunu azaltmak ve hastanın uykusunun kalitesini arttırmak için yardımcı olabilmektedir. 8

Salvia: Salvia, beynin kan akışı olmayan bölümlerdeki kan akışını artırabilen ve demans neticeninde ortaya çıkan gerilemeyi yavaşlatan özelliklerine sahiptir.

Hindistancevizi: Sinir hasarı demans belirtilerini zorlaştıran bir kapı aralayabilir. İşte bu durumda sinir iyileştirici güçleriyle bilinen hindistancevizi yağı, beyin ile iletişimi artırmaya yardımcı olarak demans tedavisine destekçi olmaktadır.

Bal kabağı: Bal kabağı ve diğer kabak türleri hem demir hem folat içermektedir. Bu yüzden dolaşım ve bilişsel işlev için oldukça ehemmiyetli bir hale gelmektedir. 9

Ispanak: Ispanak ve diğer yapraklı yeşil sebzeler, folat ve B9 içermektedir. Bu besin değerleri demans hastalığı olan kişinin içine kapanarak iletişimi kesmesine kapı aralayan çöküntüsü önlemeye yardımcı olmaktadır.

Ginkgo: Demans ve Alzheimer için en daha önceki ve en emin tabii ilaçlardan biridir. Çeşitli araştırma çalışmalarına göre, bu bitkinin beyindeki dolaşımı artırarak kısa müddetli olarak yaşanan hafıza kayıplarını önlemektedir. 10

Balık yağı: Bu yararlı yağ asitleri, demans hastalığının arkasında yatan bazı nedenleri önlemeye yardımcı olmaktadır.

Muz: Zengin potasyum kaynağı olan muz, zihinsel olarak beyindeki oksijenli kan akışını desteklemektedir, bu yüzden, biliş, hafıza ve konsantrasyonu artırmanın mükemmel bir yolu haline gelmektedir. 11

Badem: Genel olarak kabuklu yemişler, magnezyum, folat, omega-3 yağ asitleri ve B6 vitamini de dâhil olmak üzere minerallerin en iyi kaynaklarındadır. Bir avuç badem, ceviz ya da fıstık bilişsel fonksiyonları artırmaya destek verebilmektedir.

Tarçın: Beyindeki plak biriminin oluşmasını önlemeye yardımcı olan tarçın, böylelikle demans hastalığına yakalanma rizikonunu azaltmaktadır. Ayrı olarak, belleği ve bilişsel işlevleri da artırmaktadır. 12

Demans Bunama Evde Rehabilitasyon Metotları

Vitamin C: Vitamin C, beyne ait işlevlerin onarımı için çok faydalıdır ve demans için büyük bir natürel rehabilitasyon metodu olarak çalışmaktadır. C vitaminini destek olarak alabilirsiniz, ancak bu arada mükemmel sonuçlar ele geçirmek için yüksek C vitamini sağlayan gıdaları da yemelisiniz. Yeşil yapraklı sebzeler ve turunçgiller, C Vitamininin ehemmiyetli kaynaklarıdır ve hepsi demans ile mücadelede tesirli olabilmektedir. 13

Folik asit: Folik asit açısından zengin olan gıdalar, demansın önlenmesinde veya hastalığın belirtilerinin azaltılmasında oldukça tesirlidir. Folik asit açısından zengin gıdaların arasında ise portakal, çilek, kuşkonmaz, bezelye ve papaya bulunmaktadır.

Bu gıdaların düzenli olarak alınması hem bu besin değerlerinin vücuda tedarik edilmesini sağlamaktadır hem de demans ile mücadeleye destek vermektedir.

Vitamin E: E vitamini itibariyle zengin olan besinlerin yüksek ve düzenli olarak tüketilmesi demansın uzun vadeli risklerini hafifletmeye yardımcı olabilir. Yakın tarihli bir araştırma göre, yüksek E vitamini tüketimi düşük demans riski ile orantılıdır. Araştırma, vücut kütle indeksi, içki tüketimi, takviyelerin kullanımı, toplam enerji tüketimi, sigara, eğitim ve yaş için tasarlanmıştır. 14

B12 Vitamini: Bu temel vitamin eksikliği demans hastalığının başlıca nedenlerinden biridir. Demansın erken dönemindeyseniz B12 vitamini desteklerini kolaylıkla temin edip alabilirsiniz veya sardalye, karides, orkinos, sığır eti ve yoğurt gibi B12 vitamini açısından yüksek olan gıdaları tüketebilirsiniz. 15

Aromaterapi: Demans belirtilerini yaşıyorsanız, hemen panik olmayın. Bunun yerine, bir soluk alarak deşarj olmaya çalışın. Kaygı faktörüz vaziyetinizi daha da kötüleştirir, zira kaygının vaziyete hiç faydası olmaz. Her ne kadar aromaterapinin demans hastalığı üzerinde direk tesirleri daha ispat etmemiş olsa da esansiyel yağlar, stres, çöküntü ve kaygıyı azaltarak tedaviye yardımcı olmada hala ehemmiyetli bir rol oynamaktadır. Aromaterapi, bilişsel fonksiyon ve hafıza da dâhil olmak üzere beyninizin işleyişine ehemmiyetli ölçüde katkı sunmaktadır. 16