Diyabetin gözleri vurmaması için “Yılda 1 Gün”

Diyabetin gözlerde yaptığı zarara dikkat sürüklemek emeliyle yapılan ‘Diyabete Karşı Gözünü Aç’ kampanyasında görme kaybının önüne geçmek için erken tanının ehemmiyetine vurgu yapıldı. Derya Baykal ve Emre Altuğ’un da destekledidiği kampanyada diyabet hastalarının senede en az bir defa göz tetkikinden geçmesi gerektiği belirtildi.

Türk Oftalmoloji Derneği ile Novartis’in beraber yaşama geçirdiği ‘Diyabete Karşı Gözünü Aç‘ kampanyası ‘Yılda 1 Gün’ diyerek diyabete bağlı görme kaybına dikkat sürüklemeyi hedefliyor.

Türk Oftalmoloji Derneği doktorları, diyabetin görme yetisi üzerindeki tesirleri ve kampanyanın ayrıntılarını tertip edilen basın buluşması ile söyledi. Her 3 diyabetliden birinde görme bozukluğu ihtimaliyle karşılaşıldığını belirten Türk Oftalmoloji Derneği, Türkiye’de bulunan 7 milyon ortamında diyabet hastasından 2 milyondan aşırısının bu tehlikeyi taşıdığını vurguladı.

“ERKEN TEŞHİS GÖRME KAYBINI ÖNLÜYOR”

Diyabetin görme kaybına yol açan sebeplerin başında geldiğini belirten Hacettepe Üniversitesi Göz Hastalıkları Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Bora Eldem, “Dünyada 90 dakikada bir birey diyabet sebebiyle görme kaybı yaşıyor. Bu çok büyük bir sayı. Diyabet hastalığı böbreği, damarları, asap sistemini ve ne yazık ki gözü meblağ. Diyabet hastalarının en çok korktukları karmaşıklık görme kaybıdır. Şayet diyabet hastalarındaki görme kaybını erken teşhis eder ve doğru takiple rehabilitasyonu hakikatleştirirsek görme kaybının ilerlemesini tedbire kaderimiz vardır. Hastalar şikayetleri olsun ya da olmasın yılda bir kere göz hekimine tetkik olmalılardır. Bu çok kısa bir tetkiktir. Şu anda elimizde öyle hoş ilaçlar var ki diyabetten dolayı olabilecek görme kaybını rehabilitasyon etme ve tedbire kaderimiz mevcut. Bu hem bizler hem hastalarımız için büyük bir baht” dedi.

“YILDA BİR GÜNLERİNİ AYIRSINLAR”

Diyabetin genç ve çalışan yaş grubunu etkilediğine dikkat sürükleyen Prof. Eldem, “Diyabet, hastaları 25-30 ila 60-65 yaş arasını meblağ. Bu insanların aile ve ekonomiye en çok katkılarının olduğu yaş grubudur. Bu yaş grubunda görme kaybı yaşayan bir insan herkes için yüktür. Çocukluk çağında dahi diyabet olabilir. Doğduktan birkaç gün sorna dahi diyabet tanısı alan bebekler var. Projenin emeli, diyabet ve göz arasında cemiyette bir farkındalık yaratmaktır. Bu diyabet hastalarının iyiliği için bunu umursamama etmemeleri gerekli. Hiçbir kasvetleri yoksa bile yılda bir günlerini lütfen göz doktorlarına ayırsınlar” diye konuştu.

“HAMİLELER 3 AYDA BİR TETKİK OLMALI”

Hastalığın sinsi biçimde ilerlediğine dikkat sürükleyen Ege Üniversitesi Göz Hastalıkları Anabilim Dalı Öğretim Abonesi Prof. Dr. Jale Menteş ise şunları söyledi:

“Hasta diyabetin gözüne verdiği hasarı hiç farketmeyebilir. Zira hastalık ilk etapta rastgele bir bulgu vermiyor, görme beceriksizliği yapmıyor. O surattan hastalarımızın hepsi diyabet tanısı konulur konulmaz yılda bir gün kesinlikle göz doktoruna görünmeliler. Şayet hamileyse bu vakit 3 aya iniyor. Daha ileri evrelerde ağır görme kayıpları yapıyor o zamanda rehabilitasyon kaderimiz daha da eksilmiş oluyor.”

DERYA BAYKAL VE EMRE ALTUĞ YARDIM VERDİ

Kampanyanın tanıtım filmine desteklediyen ve basın buluşmasına katılan Derya Baykalve Emre Altuğ da ‘Diyabete Karşı Gözünü Aç’ kampanyası kapsamında diyabet ve göz sıhhati ilişkisinden bahsetti ve hastaların şikayeti yoksa dahi yılda bir defa göz hekimine gitmesi gerektiğini vurguladı. Kampanya için ‘Yılda bir gün’ şarkısını açıklayan Emre Altuğ, İstanbul Ağ Tabaka Enstitüsü’nden Doç. Dr. Serra Arf tarafından tetkik edildi.