Geçmeyen öksürüğe ne iyi kazanç?

Sağlık Bilimleri Üniversitesi Göğüs Hastalıkları Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Erdoğan Çetinkaya, kronik öksürüğün hakikatinde bedenin erken ihtar mekanizması olduğunu belirterek, “Şayet bu ihtar dikkate alınmazsa misalin akciğer kanseri veya astım gibi fertsel anlamda ciddi olabilecek bir neden bakımsızlık edilmiş olur” dedi.

Çetinkaya, tıbbi anlamda öksürüğün 3 haftadan kısa sürmesinin akut, 8 haftadan uzun sürmesinin ise kronik olarak nitelendirildiğini ancak genel olarak 3 haftadan uzun süren öksürüğün nedeninin incelenmesi gerektiği mevzusunda görüş birliği olduğunu söyledi.

BOĞAZINIZ AĞRIDIĞI ANDA BUNU YAPIN!

Öksürüğün, hakikatinde hava yollarının bir korunma taşıtı olmakla beraber neredeyse tam kronik solunum sistemi hastalıklarının da bir bulgusu olarak kabul edilebildiğini anlatan Çetinkaya, “Bu sebeple hastaların en sık hekime müracaat etme sebeplerinden biridir. Kronik öksürüğün en sık sebepleri gastroözefagial reflü, astım ve üst havayolu öksürük belirtiyidir. Bu sebeple müzmin öksürük şikayetiyle gelen hastada öncelikle bu hastalıkların olup olmadığı değerlendirilir” diye konuştu.

Prof. Dr. Çetinkaya, ailesinde astım hastalığı olan, alerjik bir mesele ve “hışıltılı solunumu” bulunan fertlerde öncelikle astımın, mide şikayetleriyle göğsün ön tarafında yanma şikayetleri olanlarda ise ön tasarıda reflünün düşünüldüğünü belirtti.

“YALNIZCA SEMPTOMLARA BAKARAK KARAR VERİLMESİ YETERLİ DEĞİL”

Sinüzit eşi semptomları olan, boğazda gıcık ve akıntı sezenlerde ise üst havayolu öksürük belirtisinin öncelikli olarak düşünüldüğünü dile getiren Çetinkaya, şunları kaydoldu: “Ancak yalnızca semptomlara bakarak karar verilmesi yeterli değildir, aynı zamanda doktor tarafında dikkatli bir fizik tetkiki ve gerekirse laboratuvar tahlilleri yapılmalıdır.
Kronik öksürük, en sık sebepleri dışında, kronik bronşit, tüberküloz, akciğer kanseri, interstisyel akciğer hastalıkları gibi bir hayli solunum sistemi meselesinin sebebi olabilir. Dahası mesele, kullanılan bazı ilaçlara bağlı veya kalp yetmezliği gibi solunum sistemi haricindeki bir hayli problemin bulgusu da olabilir. Kronik öksürük ayırıcı tanısında, birkaç sayfa sürebilecek ayırıcı tanı olasılıkları olduğu söylenebilir. Bu sebeple şayet kronik öksürüğe neden olan en sık üç hastalıktan birisi tespit etilmez ise hastalar ve doktorların dikkatle takip etmesi gereken bir sürecin başlaması gerekebilir.”

“KRONİK ÖKSÜRÜK BEDENİN ERKEN İHTAR MEKANİZMASI”

Göğüs Hastalıkları Uzmanı Prof. Dr. Erdoğan Çetinkaya, bu düzeyde hastanın yaşı, sigara içip içmediği, ilaçları, işi, tetkik belirtileri ve uygun görülen laboratuvar muayenelerinin yapılması gerektiğine işaret ederek, “Anlaşılacağı üzere kronik öksürük hakikatinde bedenin erken ihtar mekanizmasıdır. Şayet bu ihtar dikkate alınmazsa misalin akciğer kanseri veya astım gibi fertsel anlamda ciddi olabilecek bir neden bakımsızlık edilmiş olur” diye konuştu.

Çetinkaya, aynı zamanda tüberküloz olan bir hastaya geç tanı konulmasının, bulaştırıcı olan hastanın cemiyet içinde yeni fertleri enfekte etmesiyle sonuçlanabileceğine dikkati sürükleyerek, tam bunlardan ayrı olarak basitçe rehabilitasyon edilebilecek, oranla kolay bir hastalığın da tespit etilebileceğini ve rehabilitasyonda gecikme sebebiyle yevmiye yaşamdaki bozulmanın afaki yere uzayabileceğini de sözlerine ilave etti.