Gözünüzün Beyaz Kısmında Bunlar Varsa…

Gözleriniz şişiyor, tırnaklarınız sararıyor veya istemsiz kilo kayıpları yaşıyorsanız, bu bulguları göz arkasını etmemeniz gerekiyor. Bedeniniz ile alakalı bu sinyaller, böbrek hastalığından kalp yetmezliğine kadar pek çok hastalığı işaret edebiliyor.

Bu gidişatta süre kaybetmeden bir uzmana müracaat etip lüzumlu muayeneleri yaptırmak büyük ehemmiyet taşıyor. Dahiliye Uzmanı Dr. Özlem Kaplan, bedende hastalık habercisi olabilecek bulgular hakkında bilgi verdi.

TIRNAKTA BEYAZ VE SARI RENKLERİ UMURSAYIN!

Tırnaklardaki yapı ve renk farklılığı bedende büyüyen birtakım sistemik hastalıkların habercisi olabilmektedir. Misalin; sarı tırnaklar mantar hastalığında görülürken, kaşık tırnak gidişatı veya tırnaklardaki beyaz kirler demir yetersizliği kansızlığının bir belirtisi olarak ortaya çıkabilir.

Tırnaklarda bombeliğin çoğalması gidişatı ise; siroz, akciğer kanseri, bronşektazi ve bazı bağırsak hastalıklarında görülebilen bir bulgudur. Tırnakta siyah çizgilenmeler ise tırnak yatağında kanama veya melanoma denilen bir kanser cinsinin habercisi olabilir.

GÖZÜN BEYAZ KISMINDA SARILIK VARSA

Sklera denilen gözün beyaz kısımlarında sarı renk olması, karaciğer ve safra yolları hastalıklarının bir bulgusu olabilir.

Göz kapaklarındaki ödem, şişlik böbrek işlev bozukluğuna işaret ederken, gözbebeklerinin denk büyüklükte olmaması kafa içi kanama, ve beyin travmaları gibi ciddi nörolojik hastalık vaziyetlerinde görülebilir.

Göz bebeğindeki küçülmeler ise bazı kimyevi zehirli maddelerle ve ilaçlarla zehirlenmelerini işaret edebilmektedir.

CİLTTE BEYAZLAMA VE KURULUĞA DİKKAT!

Ciltte kendiliğinden ortaya çıkan morarmalar; lösemi, immun trombositopenik purpura gibi bazı kan hastalıklarının erken belirtisi olabilirken; ciltteki beyazlamalar vitiligo ya da mantar enfeksiyonlarında görülebilmektedir.

Saçlı tende fazla kepek, diz ve dirseklerde beyaz kirlerin varlığı sedef hastalığını; ciltte sızılı, yüzeyden şişkin, içi su dolu kırmızı lezyonların olması ise zona hastalığını işaret edebilir. Ciltteki kuruluk ve kaşıntı, az akışkan tüketimi ya da tiroit bezinizin az çalışmasına bağlı olabileceği gibi, böbrek yetmezliğinin de bir belirtisi olabilir.

Özellikle kalp yetmezliğine bağlı periferik dolaşımın bozulduğu gidişatlarda cilt; soluk renkli, terli veya morumsu bir renk alabilir. Ciltteki sararmalar da karotenin fazla tüketimine bağlı olabileceği gibi karaciğer ve safra yollarındaki tıkanıklıktan da kaynaklanabilmektedir.

İSTEMSİZ KİLO KAYBI HORMON PROBLEMLERİNDEN KAYNAKLANABİLİR

Kişide istemsiz ve süratli kilo kayıpları varsa kesinlikle tiroit hormon işlevleri ve kan şekeri araştırılmalıdır. Hipertiroidi ve diyabet hastalıkları için ani kilo kayıpları hastalığın ilk belirtisi olabilir. Bunun yanında çoğu kanser hastalığı özellikle söylenemeyen kilo kaybı ile seyredebilmektedir.

Gece terlemesi, ateş ve kilo kaybı üçlüsü lenfoma ve lösemi hastalıklarında, anemi ile beraber kilo kaybı ise mide ve bağırsak kanserlerinde görülmektedir. Kilo kaybına eşlik eden halsizlik, öksürük ve yüksek ateş varsa akciğer enfeksiyonları ya da urları açısından incelenmelidir. Sırt sızısı ile ortaya çıkan kilo kayıpları da akciğer urlarının ve pankreas hastalıklarının habercisi olabilmektedir.

KALP YETMEZLİĞİ VE SİROZ SEBEBİ İLE KİLO ÇOĞALIŞI OLABİLİR

Hareketin eksilmesi ya da yeme alışkanlıklarında bozulma olmaksızın ortaya çıkan kilo çoğalışları, metabolik bazı hastalıkların habercisi olabilmektedir. Tiroit bezi bazal metabolizmayı tertip eden hormonlar üretmektedir. Tiroit bezinin yavaş çalıştığı hipotiroidi vaziyetinde kilo çoğalışı, halsizlik, cilt kuruluğu ve saçlarda dökülme alana gelebilir.

Yine şeker metabolizmasının bozulduğu insülin mukavemeti ve diyabet hastalıklarında da ani, söylenemeyen kilo çoğalışı kendini gösterebilir.

Kalp yetmezliği, karaciğer sirozu gibi bedende akışkan birikiminin görüldüğü hastalıklarda da kilo çoğalışı görülebilmektedir.