Grip Aşısı Hakkında Doğru Öğrenilen 5 Yanlış

GRİP AŞISINDA BU HURAFELERE DİKKAT!

Enfeksiyon Hastalıkları ve Muayenehane Mikrobiyoloji Uzmanı Yrd. Doç. Dr. Hülya Kuşoğlu, CDC Amerikan Hastalık Hakimiyet Merkezi grip aşıları ile alakalı doğru öğrenilen yanlışları şöyle sıralıyor:

Grip aşısı grip yapar!

Cemiyette ‘aşı olduktan sonra grip olunur’ diye yanlış bir kanı var. Grip aşısı cansız denilen inaktif virüslerden üretiliyor başka bir deyişle hastalık yapma özelliği yok. Yalnızca bağışıklık sistemini harekete geçirip bedenin hastalığa karşı hazırlıklı olmasını sağlıyor. Bu arada grip aşısı olunsa da muhtemel değişik influenza virüsleri veya başka virüsler solunum yolu enfeksiyonu yapabiliyor. Ayrıca aşı sıhhatli bireylerde yüzde 40-60 ortamında tesirli olacağından aşıya karşın grip olunabilir.

Aşı için geç kaldım!

Grip aşısı mevsimi Ekim–Kasım ayları olmakla beraber sonraki aylarda da aşı yapılabiliyor. Ancak erken yapılırsa aşı daha erken gözeticilik sağlayacağından tesiri çoğalıyor. Başka Bir Deyişle aşı için geç kalındı endişesi olmamalı.

Sağlıklı şahısların aşı yaptırmasına gerek yoktur!

Yanlış bir düşünce zira cemiyette yaşlılar, çocuklar ve hastalıklar için tehlikeli şahıslar olduğu unutulmamalı. Bu sebeple sıhhatli şahıslar da grip olmamalı ve etrafına virüs bulaştırmamalı. Bunun da en aktif yolu aşılanmaktan geçiyor.

Grip aşısının yan tesirleri fazla!

Cemiyette çok yaygın olan yanlış inanışlardan biri de, grip aşısının yan tesirlerinin fazla olduğu. Oysa her aşının yaptığı kadar; aşı yerinde kol sızısı ve hafif ateş dışında yan tesiri yok. Grip aşısı tavuk yumurtası kullanılarak üretildiğinden yumurta alerjisi olan şahıslara yapılmıyor ancak yumurta alerjisi sebebiyle yalnızca cilt döküntüsü varsa aşı mani değil. Buna rağmen solunum kasveti veya anjioödem gibi sistemik tesir yapan alerjik reasiyonlarda aşı uygulanmamalı.

Geçen yıl oldum, bu yıl gerek yok!

Daha evvel grip aşısı olmak bu sene için gözetici olmuyor. Virüsün her yıl genetik yapısını değiştirme özelliği sebebiyle yeni aşılar yapıldığından, şahıslar her yıl grip aşısı olmalı.

GRİP AŞISI OLMALARI ÖNERİLEN TEHLİKE GRUPLARI

• Çocuklar özellikle 5 yaş altı
  • 65 yaş üzerindekiler her sene grip aşısı, beş senede bir de zatürre aşısı yaptırılmalı
  • Kanser rehabilitasyonu görenler
  • Kortizon rehabilitasyonu alanlar
  • AIDS hastaları
  • Astım, KOAH, kistik fibroz ve değişik kronik akciğer hastaları olanlar
  • Kronik böbrek ve karaciğer hastalığı olanlar
  • Diyabet hastaları
  • Vücut kitle indeksi 40 üzerine olan obez şahıslar
  • Nörolojik hastalığı olanlar beyin, asap ve adale hastalıkları olanlar
  • 6 ay-18 yaş arasında olup uzun süreli aspirin kullananlar
  • Orak hücreli kansızlık gibi kan hastalığı olan şahıslar
  • Sağlık çalışanları
  • Bakımevi ve huzurevinde kalan yaşlılar
  • Hamileler grip aşısından çekiniyor ancak hamileliğin her yarıyılında grip aşısı olunabilir.