Kapat

Grip Aşısı Hakkında Doğru Bilinen 5 Yanlış

Anasayfa İlginç Bilgiler Grip Aşısı Hakkında Doğru Bilinen 5 Yanlış

İÇERİK YÖNETİCİSİ Yönetici

GRİP AŞISINDA BU HURAFELERE DİKKAT!

Enfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Uzmanı Yrd. Doç. Dr. Hülya Kuşoğlu, CDC ( Amerikan Hastalık Kontrol Merkezi) grip aşıları ile ilgili doğru bilinen yanlışları şöyle sıralıyor:

Grip aşısı grip yapar!

Toplumda ‘aşı olduktan sonra grip olunur’ diye yanlış bir kanı var. Grip aşısı cansız denilen inaktif virüslerden üretiliyor yani hastalık yapma özelliği yok. Sadece bağışıklık sistemini harekete geçirip vücudun hastalığa karşı hazırlıklı olmasını sağlıyor. Bu arada grip aşısı olunsa da olası diğer influenza virüsleri veya başka virüsler solunum yolu enfeksiyonu yapabiliyor. Ayrıca aşı sağlıklı kişilerde yüzde 40-60 civarında etkili olacağından aşıya rağmen grip olunabilir.

Aşı için geç kaldım!

Grip aşısı mevsimi Ekim–Kasım ayları olmakla birlikte sonraki aylarda da aşı yapılabiliyor. Ancak erken yapılırsa aşı daha erken koruyuculuk sağlayacağından etkisi artıyor. Yani aşı için geç kalındı kaygısı olmamalı.

Sağlıklı kişilerin aşı yaptırmasına gerek yoktur!

Yanlış bir düşünce çünkü toplumda yaşlılar, çocuklar ve hastalıklar için riskli kişiler olduğu unutulmamalı. Bu nedenle sağlıklı kişiler de grip olmamalı ve çevresine virüs bulaştırmamalı. Bunun da en etkin yolu aşılanmaktan geçiyor.

Grip aşısının yan etkileri fazla!

Toplumda çok yaygın olan yanlış inanışlardan biri de, grip aşısının yan etkilerinin fazla olduğu. Oysa her aşının yaptığı kadar; aşı yerinde kol ağrısı ve hafif ateş dışında yan etkisi yok. Grip aşısı tavuk yumurtası kullanılarak üretildiğinden yumurta alerjisi olan kişilere yapılmıyor ancak yumurta alerjisi nedeniyle sadece cilt döküntüsü varsa aşı engel değil. Buna karşın solunum sıkıntısı veya anjioödem gibi sistemik etki yapan alerjik reasiyonlarda aşı uygulanmamalı.

Geçen sene oldum, bu sene gerek yok!

Daha önce grip aşısı olmak bu yıl için koruyucu olmuyor. Virüsün her sene genetik yapısını değiştirme özelliği nedeniyle yeni aşılar yapıldığından, kişiler her sene grip aşısı olmalı.

GRİP AŞISI OLMALARI ÖNERİLEN RİSK GRUPLARI

• Çocuklar (özellikle 5 yaş altı)
  • 65 yaş üzerindekiler (her yıl grip aşısı, beş yılda bir de zatürre aşısı yaptırılmalı)
  • Kanser tedavisi görenler
  • Kortizon tedavisi alanlar
  • AIDS hastaları
  • Astım, KOAH, kistik fibroz ve diğer kronik akciğer hastaları olanlar
  • Kronik böbrek ve karaciğer hastalığı olanlar
  • Diyabet hastaları
  • Vücut kitle indeksi 40 üzerine olan obez kişiler
  • Nörolojik hastalığı olanlar (beyin, sinir ve kas hastalıkları olanlar)
  • 6 ay-18 yaş arasında olup uzun süreli aspirin kullananlar
  • Orak hücreli anemi gibi kan hastalığı olan kişiler
  • Sağlık çalışanları
  • Bakımevi ve huzurevinde kalan yaşlılar
  • Hamileler grip aşısından çekiniyor ancak gebeliğin her döneminde grip aşısı olunabilir.

Emoji İle Tepki Ver