Gebelikte grip aşısı yapılabilir mi?

Bayan Hastalıkları Doğum ve Tüp Bebek Uzmanı Op. Dr. Betül Görgen, gebelikte gripten korunmada en tesirli usulün aşı olduğunu söylüyor. Peki ne zaman aşı yaptırmalı? Bebeklere de grip aşısı yapılabilir mi?

Kış ayların yaygınlaşan grip, gebeleri daha çok etkiliyor. Bu sebeple temkin almanın ehemmiyetli olduğunu belirten Bayan Hastalıkları Doğum ve Tüp Bebek Uzmanı Op. Dr. Betül Görgen, yararlı bilgiler verdi:

GRİP, HAMİLELERİ DAHA ÇOK ETKİLİYOR

Grip, hamilelikte geçirildiğinde, öbür yarıyıllara göre daha şiddetli geçirilen bir enfeksiyondur. Gerek bağışıklık sistemindeki farklılıklar, gerekse solunum ve dolaşım sistemine binen ekstra yük sebebiyle daha öncekinden ayakta atlatabildiğiniz bu enfeksiyonu çok daha şiddetli geçirirsiniz hatta sağlık kurumunda uyumanız gerekebilir. Ne Yazık Ki hamilelikte tanısı konmamış ve karmaşık olmuş olgularda akciğer cerahati zatürre hatta vefat görülebilir.

Ayrıca grip sırasında görülen yüksek ateş, bebeğinizde asap sistemi anomalilerine neden olabilir. Ama grip aşısı olursanız hem kendinizi hem de bebeğinizi gözetici hücreler kan yoluyla bebeğinize de erişecektir bu enfeksiyondan gözetebilirsiniz.

Bayan Hastalıkları Doğum ve Tüp Bebek Uzmanı Op. Dr. Betül Görgen, hamilelik esnasında grip aşısı olmanın faydayı ve lüzumluluğu mevzusunda çok ehemmiyetli bilgiler verdi;

GRİP NEDİR, NASIL BULGU VERİR?

Grip, influenza virüsünün neden olduğu solunum yollarını yakalayan bir hastalıktır.Yüksek ateş, öksürük, göğüs sızısı, adale sızısı ve bitkinlik başlıca bulgularıdır. Her gribal enfeksiyonda ATEŞ olmayabilir

Çocuklarda ve ergenlerde bulantı, kusma da bulgulara eklenebilir.

Gribin dağılması, gripli şahsın öksürme, aksırma ve konuşması sırasında çevreye dağılan virüs damlacıklarıyla gerçekleşir.
Üstelik bu öyle süratlidir ki, karşı tarafın hastalandığını kavrayana kadar enfeksiyon size bulaşmış olabilir. En bulaştırıcı yarıyıl hasatlığın başlangıcından itibaren 5-7 gündür.

“GRİBE KARŞI EN İYİ KORUNMA USULÜ AŞIDIR”

Gribe karşı korunmanın ilk adımı aşı olmaktır. Hamilelik esnasında olunan grip aşısı hem sizi hem de doğum sonrası birkaç ay vakitle bebeğinizi gribe karşı gözetecektir. Yapılan çalışmalar sıhhatli fertlerde aşının %60 oranında gözetici olduğunu göstermiştir. Dünya üzerinde her sene milyonlarca hamile bayan güvenle bu aşıyı yaptırmaktadır. Canlı aşı olmadığı için emindir. ilk üç ayda dahi güvenle yapılabilir Amerikanın kamu sıhhati ve hastalıkları hakimiyet etme ve temkine üniteyi CDC tüm hamilelere grip aşısı yapılması gerektiğinin altını çizmektedir.

KİMLER GRİP VE KARMAŞIKLIKLI GRİP İÇİN TEHLİKE ALTINDADIR?

• 5 yaşından ufaközellikle 2 yaş altı çocuklar
  • 65 yaş üstü yetişkinler
  • Gebeler
  • Bakım evinde yaşayanlar
  • Sağlıkçılar

HAMİLELİKTE ERKEN REHABİLİTASYON EHEMMİYETLİDİR

Eğer gribe tutulduysanız kesinlikle istirahat edin.Eğer öksürük ve soluk darlığı gibi bulgular da ilave edilirse veya istirahat etmenize ,yeterli akışkan almanıza karşın iyileşme belirtileri izlenmezse kesinlikle sağlık kurumuna başvurun.Grip için kullanılacak antiviral ilaçlar ,48 saat içinde başlanırsa, ciddi karmaşıklıklardan sizi korur.

NE ZAMAN AŞI OLMALI?

Aşı için en ideal yarıyıl ekim ayı sonuna kadar olan yarıyıldır. Ama grip sezonu nisan ayına kadar sürdüğünden aşı her zaman uygulanabilir. Hastalığın en yaygın olduğu ay ise Şubat ayıdır. Aşıdan 2 hafta sonra bağışıklık başlar.

BEBEĞE GRİP AŞISI YAPILAMAZ

Bebeğin korunması çok ehemmiyetlidir zira bebeklerde grip en ciddi karmaşıklıklara yol açabilir. Üstelik altıncı ayına kadar bebeklere grip aşısı yapılamaz. Bu sebeple konuttaki öbür aile fertleri de aşılanmalıdır.

Ayrıca bir evvelki sene aşı yaptırmış olsanız dahi her sene yeni faktörler ortaya çıkacağından aşıyı yinelemelisiniz.

Aşı ölü virüslerden elde edildiği için, hamileliğin hangi ayında olduğunuza bakmaksızın aşıyı yaptırmanızda mahzur yoktur.

BUNLARI UNUTMAYIN

• Hastaysanız, küskünlük ve ateşiniz varsa aşı olmak için bulguların geçmesini bekleyin.
  • Daha evvel aşı sebebiyle alerjik tepkinler yaşadıysanız, aşı yaptırmayın.
  • Yumurtaya karşı alerjisi olanlar, aşı sonrası eş meseleler yaşayabilir. Bu surattan bir zaman yumurtadan sakınmak gerekebilir.