Her 10 bayandan birinde bu hastalık görülüyor

Fizik Rehabilitasyon Rehabilitasyon Uzmanı Prof. Dr. Ferda Özdemir, fibromiyaljinin alıngan yapılı, mükemmeliyetçi, çok titiz bireylerin hastalığı olduğunu söylüyor.

Ekonomiyi, iş yaşamını ve yevmiye hayatı negatif etkileyen ve “çağın hastalığı” olarak belirlenen fibromiyalji dünya popülasyonunun yüzde 3-6 sını etkileyecek kadar yaygın bir mesele. Ancak hastalık tek bir şikayetten ziyade, yaygın adale Sızıları, baş sızısı, bitkinlik, yorgunluk, halsizlik, uyku kumpassızlıkları, depresif saldırılar ve bazen de spastik kolit denilen bir hayli problemin eşlik ettiği genel bir belirti olarak tanımlanıyor.

Amerika’da yapılan istatistiklere göre, fibromiyalji iş eforu kaybına yol açtığı için, maliyeti azami hastalıklar sıralamasında, kalp hastalıklarının ardından ikinci sırada bulunuyor. Fizik Rehabilitasyon Rehabilitasyon Uzmanı Prof. Dr. Ferda Özdemir, sualin giderek yaygınlaşmasına rağmen, fibromiyalji teşhisinin konulması çok da basit olmadığını andırdırıyor. Her üç hastadan sadece biri doğru tanı alarak rehabilitasyona başlıyor. Ancak bir hayli sistemi etkilemesi sebebiyle, rehabilitasyonda da sabır, kararlılığın yanı sıra multidisipliner yaklaşımı da lüzumlu kılıyor.

Titiz ve alıngan yapılıysanız dikkat!

Fibromiyalji belirtisinin neden büyüdüğü bütün olarak öğrenilemiyor. Yapılan araştırmalarda; uyku bozukluğu, sızı idrak etme bozukluğu, santral asap sisteminde nörotransmitter denilen maddelerin balanssızlığı, asap sistemi ve hormonal sistem bozukluğu, adale ve adale işlevlerinin bozukluğu, sempatik sistemin fazla çalışması gibi bir hayli sualin etmen olabileceği düşünülüyor. Ancak bu belirtiyi yaşayan bireylerin bazı ortak karakteristik özellikleri bulunuyor. Prof. Dr. Ferda Özdemir, “Alıngan yapılı, her şeyden ivedi etkilenen, kendilerinden temennileri yüksek olan, mükemmeliyetçi, çok titiz ve duygu vaziyetleri çok ivedi değişen bireylerin hastalığıdır. Bu bireylerin stresli zamanlarında olasılığı da çok yüksektir” diyor.

Fibromiyalji rehabilitasyonundaki yeni yaklaşımlar

Fizik Rehabilitasyon Rehabilitasyon Uzmanı Prof. Dr. Ferda Özdemir, fibromiyaljiyi hakimiyet altına almak için rehabilitasyonun olmazsa olmazlarını anlatıyor…

1- Hem hasta hem de yakınlarının eğitimi

Kronik hastalıkların tümünde olduğu gibi fibromiyalji rehabilitasyonunun merkezinde de hastanın kendisi yer alıyor. Bu sebeple tesirli neticelere erişebilmek için öncelikle hastanın ve yakınlarının bilgilendirilmesi ve eğitimi gerekiyor. Son senelerde yurt dışında ve ülkemizde hasta ve etrafının eğitimi emeliyle teorik ve egzersiz uygulamalarını içeren “Fibromiyalji Mektebi” ismiyle anılan eğitim programları rehabilitasyon zaferinin daha da kalıcı neticelere erişmesine takviyeci oluyor.

2- Yeni geliştirilen casuslarla aktif ilaç rehabilitasyonu

Fibromiyalji belirtisinde ilaç rehabilitasyonunda; genellikle adale rahatlatıcılar, sızı kesiciler, antidepresanlar, uyku tertip edici ilaçlar, mineral ve antioksidan vitaminler uygulanıyor. Prof. Dr. Ferda Özdemir, son senelerde gabapentin türevlerinin yer aldığı ilaçlardan da aktif neticeler alınabildiğini andırdırıyor. Ayrıca bir hayli ilacın fibromiyalji rehabilitasyonunda sınandığı kimilerinin zaferli olduğu biliniyor.

3- Fizik rehabilitasyon uygulamaları

Hastalığın rehabilitasyonunda fizik rehabilitasyon uygulamalarının ehemmiyetli bir yeri bulunuyor. Sıcak kutular, derin ısıtıcılar ve sızı kesici özelliği olan elektriksel akımlar ile pozitif neticeler alınabiliyor. Prof. Dr. Ferda Özdemir, bunun yanı sıra fizik rehabilitasyonun rutin uygulamaları arasına henüz girmemiş manyetik alan ve kriyoterapi gibi usullerin de fibromiyalji belirtisinde oldukça aktif neticeler verdiğini andırdırıyor.

4- Doğru ve kumpaslı egzersiz

Egzersiz, hem rehabilitasyonun, hem de korunmanın olmazsa olmaz unsurlarından biri olarak gösteriliyor. Egzersiz yapılmadığı takdirde hastalar öbür rehabilitasyonlardan hudutlu verim görüyor. Hafifleme ve germe egzersizleri, eklem hareket sarihliği egzersizleri, pilates, yürüyüş, yüzme ve bisiklete binme seçim edilebilecek seçenekler arasında yer alıyor. Egzersiz programlarının hastaya göre ayarlanması da son derece ehemmiyet taşıyor. Ayrıca, tesirli neticeler alınabilmesi için haftada üç kere uygulamak gerekiyor.

5- Suyun iyileştirici eforu

Fibromiyalji belirtisinde kaplıca rehabilitasyonu, gerek civarın değiştirilmesi gerekse suyun sıcaklık, mineral içeriği ve radyoaktivite gibi özellikleri sayesinde pozitif verim sağlıyor. Suyla yapılan girdap banyoları, tazyikli duşlar bu katkıyı daha da güçlendiriyor. Kaplıcalardan pozitif tesir alınması için 21 seans sürdürülmesi öneriliyor.

6- Güneşsiz olmaz!

Gerek sunduğu sıcaklık, gerekse ultraviyole tesiri ile güneşlenme bir hayli hastada uzun süren gevşeme sağlıyor. Bu sebeple hastaların sızılarında, güneşlenme ve yüzme fırsatını buldukları yaz aylarında kış aylarına göre ehemmiyetli düzelmeler görülüyor. Yalnızca yaz aylarında değil, kış güneşi fırsatlarını da değerlendirmek ehemmiyet taşıyor.