Her 20 erişkinden birinde var

Her 20 erişkinden birinde görülen ‘Tedirgin bacak belirtiyi’, geceleri hastaları yattırmıyor ve acı sürüklemelerine neden oluyor. Bu hastalar “bacaklarımı arılar ısırıyor” gibi tarifler yaparak yaşadıkları kasveti anlatıyorlar. Peki bu belirtinin bir rehabilitasyonu var mı? Besinler bu meseleyi tetikliyor mu? En çok kimlerde görülüyor?

Londra’da yaşayan 80’li yaşlardaki Mary Rose, senelerdir ‘tedirgin bacak belirtiyi’ yüzünü yatamıyor. Yaşadıklarını “Bir kovan dolusu arının, bacaklarınızda, teninizin altında vızıldadığını, sizi ısırdığını düşünün. Çok çok acı verici bir şey” biçiminde anlatıyor. Bütün bir eziyet haline gelen bu bulgular suratından bacaklarını kaşıma isteğinden kendini alamıyor, aralıksız ayağa kalkıp gezmek istiyor ve bacaklarındaki seğirmeyi hakimiyet edemiyor.

Mary Rose, senelerdir yatağına şarap mantarları koymak, merhem sürmek gibi pek çok teklif sınasa da bu belirtiden kurtulamadığını belirtiyor. En sonunda Londra’daki Guy’s and St Thonas Sağlık Kurumu’ndeki uyku muayenehanesine sevk edilen ve nöroloji uzmanı Dr. Guy Leschziner tarafından rehabilitasyon edilmeye başlanan Rose, yaşadıklarını şöyle anlattı: Bazen de bir dakika dahi yatamadığım geceler geçiriyordum. Çok bitkinsem yatabiliyor sonra bir kaç saat daha açıkgöz kalır, bazen de kalkardım.

HER 20 ERİŞKİNDEN BİRİNDE VAR

Rose’un rehabilitasyonunu yapan Leschziner belirtiyle alakalı şu bilgileri verdi:

Tedirgin bacak belirtiyi sık görülen bir nörolojik rahatsızlık ve özellikle geceleri karşı mevzulamaz bir hareket etme hissi ortaya çıkartıyor. Çoğunlukla da bacaklardaki güzel olmayan hislerle iletişimli. Her 20 erişkinden birini etkiliyor ve ağır uyku yetmezliğine yol açabiliyor.

İLGİNÇ REHABİLİTASYON: DİKKAT DAĞITMAK

BBC Türkçe’nin haberine göre tedirgin bacak belirtiyi çoğunlukla irsiyetsel bir hastalık ancak demir beceriksizliği varsa veya gebelikte görülebiliyor. Rehabilitasyonu ise genelde basit. Çoğu birey için, kafein almamak, içki ve emin ilaçlardan uzak durmak yeterli olabiliyor. Bacakları germek veyahut masaj da verimli olabiliyor. Ancak kimileri için ilaç almaktan başka takat yok.

Mary Rose’un vaziyeti o kadar ağırdı ki, ilaç tek takatti. Mary Rose ilaçlarını aldığı sürece, işe yarıyor gibi görünüyor.

“MÜZİK VEYAHUT SESLİ KİTAPLAR DİNLEMEK VERİMLİ OLABİLİR”

Müzik veyahut sesli kitaplar dinlemek de gevşemeye ve uykunun gelmesine destekçi olabiliyor.

Dr. Leschziner, bazen insanların yine uyku eğitimine gereksinimi olabileceğini ve yatağa uyumanın güçlü bir gece değil, uyku demek olduğunu yine bilmenin verimli olabileceğini söylüyor.

Hastalık sebebiyle senelerce uykusuzluk sürükleyen Mary Rose da bu nasihatlerle kendi taktiklerini geliştirdi. “Müzik veyahut sesli kitaplar dinleyerek, beynim çalışmayı durduruyor ve sonra uykuya hazır hale geliyorum. Ama bu yeniden de birkaç saatten fazla yatabildiğim anlamına pek gelmiyor” diyor.

Dr. Leschziner ise bu süreç ile alakalı olarak şunları söylüyor:

“Hakikatinde yaptığınız dikkatinizi dağıtmak. Müzik veyahut dinlediğiniz hikâye hakkında düşününce, uykuya dalma sürecini düşünmüyorsunuz ve beyniniz pasif moda geçiyor ve sonra uyku sanki kazayla olmuş gibi geliyor.”