Kilo Vermeyi Önleyen 6 Hastalık!

Haftalardır perhiz yapmanıza karşın yeniden de kilo veremiyorsanız, dikkat!

Tartı ibresinin hala aynı sayıyı göstermesinin sebebi beslenmenizde yaptığınız bir yanılgı değil, hastalık olabilir! Beslenme ve Perhiz Uzmanı Ayça Güleryüz bu sebeple ne yaparsanız yapın kilo veremiyorsanız bir uzmana müracaat etmeniz gerektiğini belirterek, “Zira bazı hastalıklar kilo vermeyi önleyebiliyor veya süratle kilo almaya neden olabiliyor. Uzman desteğiyle kilo verememenin altında uyuyan etmenin bir hastalık olup olmadığı tespit edilebiliyor. Şayet altta uyuyan neden bir hastalıksa hekiminizin önerdiği ilaçlar, diyetisyenin size uygun oluşturmuş olduğu tıbbi beslenme programı ve kumpaslı sporla hem sıhhatli hem de daha süratli kilo verebilir, perhiz yapmıyorsanız kilonuza gözetebilirsiniz” diyor. Beslenme ve Perhiz Uzmanı Ayça Güleryüz kilo vermeyi önleyen hastalıkları anlattı, ehemmiyetli bilgiler verdi.

HİPOTİROİDİ

Tiroit, boynun ön kısmında bulunan, metabolizmayı doğrudan hakimiyet eden değişik hormonları üreten ve salan ufak bir bezdir. Hipotiroidi hastalığında tiroit bezi muntazam çalışmıyor. Netice olarak, noksan ölçülerde tiroit hormonu üretiliyor ve metabolizma yavaşlıyor. Metabolizma yavaşlarsa zayıflamak oldukça eforlaşıyor. Beslenme ve Perhiz Uzmanı Ayça Güleryüz bu sebeple hipotiroidi hastalığı olan şahısların genellikle kilo aldıklarını söyleyerek, “Bunalım, bitkinlik, eklem sızısı, adale sızısı, halsizlik, eksilmiş tat, kırılgan saç ve tırnaklar hipotiroidinin öteki bulgularını oluşturuyor” diyor.

CUSHİNG BELİRTİYİ

Kortizol, adrenal bezleri tarafından üretilen ehemmiyetli bir hormon. Yağ, protein ve karbonhidratların enerjiye dönüşmesine takviyeci oluyor. Cushing Belirtiyi, kortizolün fazla üretilmesi veya kortizolün anormal regülasyonu ile karakterize edilen metabolik bir hastalık. Bedende çok fazla kortizol olması, özellikle bedenin orta kısmında, yüzde, sırt üstünde ve omuzlar arasında fazla kiloya neden olabiliyor. Cushing Belirtiyi kilo vermeyi güçleştirmenin dışında ek olarak yara iyileşmesinde gecikme, bitkinlik, adalelerde eforsuzluk ve baş sızısı gibi problemlere de neden olabiliyor.

İNSÜLİN MUKAVEMETİ

İnsülin enjekte diyabet

Glikoz, sindirim sisteminden kan dolaşımına doğru ilerleyerek pankreastan insülin salınımını uyarıyor. Bayağıda, insülin glikozu bağlıyor, hücrelere ve dokuların enerji için glikoz kullanmasına takviyeci oluyor. Glikoz kan dolaşımında eksildiğinde, pankreastan insülin salınımı durduruluyor. İnsülin mukavemetiniz varsa, hücreler insülin hormonun hareketine iyi cevap vermiyor. Netice olarak, bu hücreler glikozu muntazam biçimde almıyor ve kan dolaşımındaki glikoz seviyeleri yüksek kalıyor. Aralıksız yüksek glikoz seviyeleri de pankreastan insülinin aralıksız salınmasını tetikliyor. Bu gidişat kan dolaşımında ve enerji açlığı olan hücrelerde yüksek insülin ile glukoz seviyelerine neden oluyor. Netice; kilo kaybını yasaklayabilecek açlık çoğalışı ve alınan kilolar.

POLİKİSTİK OVER BELİRTİYİ

Polikistik Over Belirtiyi doğurganlık çağındaki bayanlar arasında sık görülen hormonal bir bozukluk. Bu hastalığın adı ebatları çoğalmış yumurtalıkların dış yüzeyindeki çok rakamda ufak kistlerden oluşuyor. Adet döngüsünde kumpassızlık veya uzamış periyodlar, tüylenmede çoğalış, iltihaplı sivilce ve obezite bu belirtide sıklıkla görülen problemler. Polikistik Over Belirtiyi’nun kilo çoğalışına tesirlerinden biri insülin mukavemetiyle oluyor. İnsülin mukavemetine ek olarak yumurtalıklarda üretilen testosteronun çoğalması da kilo çoğalışını etkiliyor.

KANSIZLIK KANSIZLIK

Mineral olarak demir, bedenimizin her bir hücresinde kullanılıyor. Kırmızı kan hücrelerinde oksijen taşınmasını sağlamasının yanında bir hayli enzimin hayatsal parçasını oluşturuyor ve sistemimizdeki pek çok ehemmiyetli biyolojik harekâtı da başlatıyor. Özellikle bayanlarda sık görülen anemide, bedende demir düşükken, metabolizmanın arzlarını karşılayacak kadar enerji toplamak daha güç oluyor. Beslenme ve Perhiz Uzmanı Ayça Güleryüz bunun neticesinde bitkinlik, üşengeçlik ve asaplılık problemleri büyüyebildiğini belirterek, “Bitkinlik sebebiyle fiziksel hareketlerde eksilme, enerjiyi çoğaldırmak için de daha fazla besin tüketimi olabiliyor. Bu vaziyet de kilo çoğalışına yol açabiliyor” diyor.

HORMONEL BOZUKLUKLAR

Metabolizma her şahısta değişik çalışıyor. Bu değişiklik etrafsal faktörler, genetik yapı ve hormonlara bağlı olarak oluşuyor. Hormonlar sihrime, büyüme, faize gibi hadiseleri hakimiyet etmesinin yanı sıra metabolizmayı da etkileyerek kilo almayı veya kilo kaybını hakimiyet ediyor. Tiroit ve insülin hormonunun dışında leptin hormonu, sihrime hormonu, aldesteron, progesteron, prolaktin, kortizol, ghrelin gibi hormonlar bedenin denesini sağlıyorlar. Beslenme ve Perhiz Uzmanı Ayça Güleryüz bu hormonlarla alakalı bir bozukluğun ortaya çıkması halinde metabolizma etkileneceği için perhiz yapılsa dahi kilo vermenin eforlaşabileceğine işaret ederek, “Anormal iştah çoğalışları, açlık- tokluk mekanizmasında bozukluklar, adet kumpassızlıkları, sıhhatsiz gıda seçimleri, uyku bozuklukları, bedende şişlikler ve sızılar görülebiliyor. Bunlar perhiz sürecini negatif etkileyebiliyor, kilo kaybını önleyebiliyor” diyor.