Kış aylarında “bu ilaçları” kullanmayın!

Türk Gastroenteroloji Derneği İdare Heyeti Azası Prof. Dr. Orhan Sezgin, havaların soğumasıyla beraber bazı ilaçların kullanılmasında artık olduğunu ve bu alışkanlığın da mide ve bağırsağa hasar verebildiğini belirtti. Peki mideye hasar veren ilaçlar hangileri ve kullanırken nelere dikkat etmeli?

Kış aylarında soğuk algınlığı, grip ve nezle gibi hastalıklar sebebiyle bazı ilaçların kullanımı çoğalış görülüyor. Türk Gastroenteroloji Derneği İdare Heyeti Azası ve Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Gastroenteroloji Bilim Dalı Öğretim Azası Prof. Dr. Orhan Sezgin, bu yarıyıllarda sıkça kullanılan ilaçları sıraladı ve bunun mide ve bağırsak sıhhatine olan etkisine söyledi.

“SIZI KESİCİLER MİDEYE HASAR VERİYOR”

Türk Gastroenteroloji Derneği İdare Heyeti Azası ve Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Gastroenteroloji Bilim Dalı Öğretim Azası Prof. Dr. Orhan Sezgin, havaların soğumasıyla sızı kesici, ateş düşürücü ilaçların kullanımının mide ve bağırsağa zarar verebilme potansiyeline sahip olduğunu bildirdi.

Sezgin, hava şartlarının değişmesiyle bazı hastalıklarda tutuşma ve sıklık yaşanabileceğine değinerek, çok sıcak yarıyıllarda kalp damar sıhhati meseleleri ve tansiyon yüksekliği gibi meselelerin, soğuk mevsimlerde genellikle alt ve üst solunum sistemi hastalıklarının çoğaldığını anlattı.

MİDE ÜLSERİNE NEDEN OLABİLİR

Soğuk havanın, mide ve bağırsak sistemi rahatsızlıklarını da tetikleyebildiğine işaret eden Sezgin, şu bilgileri paylaştı:
“Bahar aylarında mide ve bağırsak şikayetlerinin, hazımsızlık ve karın sızısının artığı genelde gözlemlediğimiz bir gidişattır. Buna tesir eden etkenler net öğrenilmese de abuhava farklılığının neden olduğu atmosferik tazyik metamorfozları veya beslenme şeklindeki farklılıklar mesul olabilir. Tesir eden bir öbür faktör ise havaların soğumasıyla cemiyette sızı kesici, ateş düşürücü ilaçların kullanımının artmasıdır.

Bu emelle en sık kullanılan Non-steroid antiinflamatuar sınan romatizmal ilaçlar, mide ve bağırsağa zarar verebilme potansiyeline sahiptir. Bu ilaçların şuursuz ve fazla kullanımı mide ve oniki parmak bağırsağında ülser gelişimine ve bu ülserden kanama veya delinme gibi ciddi sıhhat meselelerinin yaşanmasına neden olabilme özelliğine sahiptir. Bu ilaçların çok kullanımının nedenlerinden birisi, soğuk nedeniyle soğuk algınlığı veya iskelet ve eklem rahatsızlıklarının neden olduğu sızıyı eksiltmek içindir.”

Prof. Dr. Sezgin, yapılan bilimsel çalışmaların özellikle kış ve bahara geçiş yarıyılında mide ve bağırsak hastalıklarına ait şikayetlerin, hatta ülser kanamasının yükseldiğini gösterdiğini aktarırken, “Özellikle ileri yaştaki insanlarda ve hele de beraber başka ciddi hastalıklar da varsa mide, bağırsak hastalıklarının oluşması olasılığı çoğalmaktadır. Bu sebeple, havalar soğurken afaki sızı kesici romatizmal ilaçların kullanımından uzak durulması, bunların doktorun teklifleri eşliğinde kullanılması, en iyi korunma uygulamalarıdır.” ifadelerini kullandı.